Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ändrar inte på ett vinnande lag

Man ändrar inte på ett vinnande lag. Även om det är lilla Cee’d som gjort koreanska Kia stora i Sverige så är förändringarna små på årets upplaga av märkets största bil - Sorento. Men mysfaktorn är större!

Foto: Rolf Gildenlöw

Visby (TT Spektra)2011-02-02 03:00

Det var under en ekonomiskt svår period Kia Motors lanserade sin fyrhjulsdrivna Sorento. Hade inte värste konkurrenten Hyundai gått in med friskt kapital och köpt aktiemajoriteten i företaget hade Kia förmodligen gått i konkurs. Det här hände 1998 - i dag tillhör Hyundai Kia Automotive Group den kvintett som säljer flest bilar i hela världen. De övriga är Volkswagen, Ford, General Motors och Toyota.

Och nya Kia Sorento, som lanserades för ett drygt år sedan, har inte en enda skruv eller plåtbit gemensamt med föregångaren. Däremot har den det mesta gemensamt med Hyundai Santa Fe. Men bakom ratten känns bilarna förvånansvärt olika. Ännu mer från och med i år.

Lockande design
Att Kia Sorento lyckats locka så många svenska köpare, trots att det i dag inte är riktigt opportunt att äga en suv, tror åtminstone jag förklaras av utseendet. Den ser inte så aggressiv ut som många av konkurrenterna. Kias designchef Peter Schreyer (som på 1990-talet ritade klassiska Audi TT och VW Beetle) har gjort underverk med det koreanska märkets look.

Årets upplaga av Kia Sorento ser således exakt likadan ut som fjolårets. I stället har man jobbat med materialval och belysning på insidan. För att höja kvalitetskänslan - och mysfaktorn. Efter flera decennier hos Audi borde Schreyer veta bättre än de flesta vilka grepp som krävs.

Enbart diesel
Syskonbilen Hyundai Santa Fe går att få med antingen en 2,4-liters bensinmotor på 174 hästkrafter eller en 2,2-liters diesel på 197 hästar.

Kia har valt att satsa enbart på dieseln. En råstark, tystgående och nästan helt vibrationsfri maskin som egentligen bara har ett enda fel - den höjer priset på bilen med i runda tal 30 000 kronor. Så mycket billigare är i alla fall Hyundais bensinversion.

Bättre på vägen än vid sidan
Medan det gamla originalet var en bastant rambyggd suv med inkopplingsbar fyrhjulsdrivning och lågväxel har nya Sorento fått automatisk fyrhjulsdrivning, individuella hjulupphängningar och en självbärande kaross.

Drivsystemet kan visserligen låsas i 50:50-fördelning men lågväxeln saknas. Nya Sorento är en bättre bil på vägen än gamlingen men sämre vid sidan
om.

Provbilen är femsitsig men för 7 000 kronor extra kan den förses med två extraplatser längst bak. Dock inte lämpade för fullvuxna.

BETYG 3 av 5

RESULTAT 37 av 50 poäng

ALLMÄNT 8 av 10 poäng

Tjänstevikt (kg): 1 920

Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg):

2 000/990

Drivning: 4x4 med låsbar differential

Växlar: A6

Cylindrar/volym/drivmedel: 4/2 199/diesel

Maxlast (kg): 590

PRESTANDA 6 av 8 poäng

Effekt (hk): 197

Vridmoment (Nm/varv): 421/1 800

0-100 km/t (sek): 9,6

Vändcirkel (m): 10,9

KOMFORT 8 av 10 poäng

Fällbart ryggstöd bak: 60/40

Ställbar ratt: Höjd/längd

Bagageutrymme (lådliter): 1 047-2 052

Luftkonditionering: ACC

Styrservo: Hydraulisk

SÄKERHET 8 av 10 poäng

3-punktsbälte alla platser: Ja

Krockkuddar/krockgardiner: 6

Fästen barnstol: Isofix

Antisladdsystem: Ja

Aktiva nackskydd (fram/bak): Ja/nej

MILJÖ 1 av 4 poäng

CO2 (g/km): 194

Bränsleförbrukning (l/100 km): 7,4

EKONOMI 6 av 8 poäng

Pris på gatan (kr): 308 900

Skatt (kr): 4 942

Serviceintervaller (mil/år): 2 000/1

Garantier (nybil/vagnskada/rostskydd): 7/3/12

RESERVDELAR

Avgassystem (kr, utom kat): 11 179

Strålkastare (komplett): 12 481 (xenon)

PLUS

Tyst, stark och snål dieselmotor. Bra garantier. För 7 000 kronor extra kan den bli sjusitsig.

MINUS

Begränsade terrängegenskaper. Lite sävliga köregenskaper.

Tre av de vassaste konkurrenterna
Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi
299 900 kronor. 197 hästkrafter.

Systerbil till Kia Sorento med nästan exakt samma prissättning.

Citroën C-Crosser 2,2HDi
319 900 kronor. 160 hästkrafter.

Inte lika motorstark. Bara fyra stjärnor i Euro NCAP.

Mitsubishi Outlander 2,2 Di-D
274 900 kronor. 156 hästkrafter.

Systerbil till C-Crosser. Bara fyra stjärnor Euro NCAP.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om