Orsaken till beläggningsarbetet är att det är djupa spår i asfalten vilken kan orsaka vattenplaning. Enigt Nicklas Sundström, projektledare på Trafikverket, är det många som ringt in och klagat på vägen.
– Det är en av de sämsta länsvägar vi har med spårdjup, säger han.
Nu är det alltså dags för ny beläggning, och för att vägarbetarna ska kunna arbeta säkert lotsas trafiken förbi i 30 kilometer i timman. Det här orsakade långa köer i morgontrafiken, framför allt från Vikbolandet men också ut från stan och från Djurövägen. Runt klockan åtta var det totalstopp i cirka 20 minuter.
Är inte det här en typ av arbete som skulle kunna genomföras på natten?
– Det finns vissa vägar med tidsrestriktioner och den här vägen har inga sådana, att det ska utföras på natt.
Hur resonerar ni då? Vore det inte lämpligt på en så hårt trafikerad väg?
– Absolut, men då tar arbetet mycket längre tid och när man släpper på trafik i den nylagda massan får man spår i den, så det är ingen fördel för slutresultatet. Jag förstår att det är irritation från pendlare, men vi har haft informationsskyltar uppe i två veckor.
Om vädret är bra, det vill säga uppehållsväder, ska arbetet vara klart på cirka 1,5 vecka. Under den tiden får pendlare alltså räkna med att ta extra tid på sig för att hinna i tid till jobbet.
– Jag ska se om vi kan få till dubbellotsar så att vi kan få lite bättre snurr på det, säger Nicklas Sundström.