Det var i mars 2020 som paret lämnade sina respektive karriärer i Stockholm, hon som projektledare på eventbyrå och han som sales manager på Sony, för att driva eget på Kanalmagasinet i Mem. Flera bröllop och konferenser var inbokade den kommande sommaren, men så över en natt förändrades allt när coronarestriktionerna infördes.
– Det var helt overkligt, säger Emmy.
– Vi hade ju inte varit i restaurangbranschen tidigare, allt var nytt för oss, förutom bröllop och event som var vår trygghet. Men på två veckor var allt borta, allt avbokades, säger Hjalmar.
Paret fick dra i handbromsen ordentligt vad gäller alla utgifter och i stället för att ta in så många anställda som de tänkt fick de jobba hårt själva. Hjalmar fick hoppa in som kock och Emmy gjorde allt annat.
– Allt som att städa dagligen och klippa gräset gjorde vi själva. Vi jobbade från sju på morgonen till ibland tolv på natten. Första året hade vi inte en enda ledig dag från maj till september, säger Hjalmar.
– Vi kunde aldrig föreställa oss det. Vi var beredda på mycket jobb, men aldrig på den nivån, säger Emmy.
Var ni aldrig redo att ge upp och flytta tillbaka till Stockholm?
– Inte realistiskt, men känslomässigt har man varit där tusen gånger, säger Hjalmar.
– Men inte på riktigt. Att ge upp var aldrig ett alternativ, säger Emmy.
I stället för event med mycket folk fick paret satsa på luncher och middagar och tack vare läget på landet och att det gick att hålla avstånd klarade de att hålla sig flytande. Att de tog sig igenom pandemin och nu är inne på sitt fjärde år som egna företagare är de naturligtvis glada för. De har två heltidsanställda och många säsongsanställda som har kommit tillbaka år efter år.
– Ekonomiskt har vi tripplat omsättningen. Vi är ändå en lycklig aktör i den här tiden, det är många som har fått ge upp sina drömmar och som gått i konkurs, säger Hjalmar.
Nyligen fick paret alltså motta priset Årets Göta kanalföretag, en utmärkelse som går till ett turistföretag utmed kanalen och utses av Göta kanalbolag.
– Det är ärofyllt och man blir ödmjuk och glad, säger Hjalmar.
– Det känns fint att bli uppmärksammad på det sättet, och allt det som det gett oss. Det är otroligt många som har skrivit och grattat, säger Emmy.
I motiveringen står bland annat "I en tuff omvärld vågar årets vinnare vara innovativa, testa nytt och hitta nya koncept för verksamheten". Konkret innebär det bland annat att de köpt en foodtruck som de åker runt med och säljer luncher, de gör mycket catering och säljer även lunchlådor till ett gäng Ica-butiker i området.
– Under pandemin insåg vi ju att vi måste ha en möjlighet att komma till kunden, och då blev det ett catering-ben i verksamheten. Vi har gjort bröllop för 100 personer på kunders logar. Då kommer vi med vår fooodtruck, som är vårt mobila kök, säger Hjalmar.
De ordnar inte bara vanliga bröllop utan också drop in-vigslar och förutom pensionatet har de två glampingtält vid kanalen.
Nu har de förverkligat en massa av sina idéer för platsen som de såg så mycket potential i när de flyttade hit.
Era drömmar framåt?
– Det hade varit en liten dröm att det bara får vara stabilt och vanligt nu i något år eller två. Inga pandemier, krig eller lågkonjunktur hade varit skönt! säger de.