Nyårsnatten höjdes dieselpriset med 1 krona och 20 öre, till 20:27. Orsaken till höjningen är främst den ökade reduktionsplikten, det vill säga kravet på mer inblandning av förnybara bränslen i diesel och bensin. Syftet med det är minska utsläppen av växthusgaser och nå Sveriges klimatmål.
Prishöjningen slår hårt mot bilpendlare men kanske främst mot lantbrukare och skogsföretag, då diesel är det drivmedel som i huvudsak används i traktorer och skogsmaskiner. Enligt LRF har dieselpriset under 2021 ökat med tre kronor, vilket motsvarar 750 miljoner i ytterligare kostnadsökning för det svenska lantbruket.
Niklas Nilsson i Stockerum på Vikbolandet har både lantbruk med köttdjur, ett hjorthägn och kör skogsmaskin på entreprenad. Han är en av dem som drabbas hårt av förändringen. Förra året investerade han i en skotare och när han kör fullt med den ligger bränslekostnaden på ca 40 000 kronor i månaden. Med den senaste prishöjningen räknar han en ökad kostnad på cirka 300 kronor om dagen.
– Det blir ju slutkund som får betala, men hur länge kan man hålla på så? säger han.
Utöver skogsmaskinerna är det driften av lantbruket med djur som är dieselkrävande, och så förstås de vanliga resorna med bil.
– Vi har 2,5 mil till närmsta busshållplats, vi har inga alternativ, säger han.
Han har svårt att se att det skulle vara någon klimatnytta med den ökade reduktionsplikten. Han säger att den ökade inblandningen av förnybara bränslen i dieseln gjort att förbrukningen ökat med cirka 30 procent.
– Den här typen av diesel har en lägre verkningsgrad. De säger att det ska vara bättre för miljön, men hur kan det vara det när det samtidigt drar mer?
Patrik Leo, lantbrukare på Svenneby gård på Vikbolandet, är inne på samma spår.
– Vi får åka och tanka mycket oftare, så jag vet inte var miljönyttan är faktiskt. Det är helt galet.
Bara den maskin som blandar djurens foder varje dag kommer att kosta dem drygt 5 700 kronor mer per år i drift. Utöver det drar exempelvis traktorerna i snitt 97 liter diesel i timman under vallskörd. Han är övertygad om att resultatet i slutänden kommer att bli högre livsmedelspriser.
– Det kommer påverka något fruktansvärt, säger hans fru Ann-Sofie Leo.
Hur ska vi göra för att Sverige ska nå miljömålen?
– Det är svårt. Jag ser inte att vi ska kunna ställa om på så kort tid, det de gör nu är helt orimligt, säger Patrik.