Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dalmyra gruvor fick flottbesök

- Oj, det var en upplevelse att få åka flotte! Det gör man inte varje dag precis. Det sa Christer Lithander, en av Östgötadagarnas besökare som hittat till Dalmyra järnmalmsgruvor i Häradshammar.

- Här bröt man myrmalm under bronsåldern, berättar guiden Rune Hellström, till höger, för besökaren Christer Lithander.Foto. Robert Svensson

- Här bröt man myrmalm under bronsåldern, berättar guiden Rune Hellström, till höger, för besökaren Christer Lithander.Foto. Robert Svensson

Foto: Robert Svensson

VIKBOLANDET2009-09-07 03:00
Efter en lite vansklig, men ändå stabil flottur ihop med guiden Rune Hellström, kom besökarna ut på den udde i Dalmyrasjön, där den gamla järngruvan ligger.- När jag var liten och när järnmalmen bröts fanns det en bro hit ut och jag minns att jag som lite fiskade abborre från bron, men det är sedan länge borta, berättar Rune Hellström.Flotte med repkraft
- Därför använder vi idag en flotte som vi drar fram och tillbaka över det här sundet via rep och det fungerar alldeles utmärkt, så länge det är tillräckligt mycket vatten i sjön bara. Annars kan det förstås bli svårt att dra sig frammed flotten...- Jag oroar mig också för de gamla dammluckorna, som inte är i allra bästa skick. För om dom ger med sig, töms sjön på vatten, så jag hoppas att de repareras innan de kollapsar.Hur länge skedde järnmalmsbrytningen i Dalmyragruvan?- I liten skala började det redan under 1700-talet, när myrmalmen tog slut, berättar Rune Hellström. Sedan kom Dalmyragruvans stora tid i början av 1900-talet, när ett 60-tal arbetare jobbade här vid gruvan, som lär vara mellan 60 och 90 meter djup.Malm på järnväg
- Då fraktades malmen med häståk till Kättinge station, därifrån med järnvägen till Arkösund och sedan vidare med båt till framförallt Tyskland.- Det var tusentals ton med malm som bröts här fram till 1909 då malmbrytningen upphörde på grund av att den malm man då fick upp inte hade tillräckligt bra kvalitet.Före järnmalmsguidningen, visade också Rune Hellström sitt alldeles eget fynd, nämligen Myrmalmskullen:- Ja, det var faktiskt jag som upptäckte myrmalmsfältet 1980, där man under bronsåldern bröt så kallad myrmalm. Det är en klen form av järnmalm, men som man ändå kunde framställa smidbart järn ur.- Och det lär ha varit enda tillverkningsplatsen av myrmalm i hela Östergötland, så det är verkligen en unik plats, framhöll Rune Hellström som också visade besökarna exempel på slagg som fortfarande finns kvar sedan myrmalmsbrytningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om