Under en period på fyra år fick 224 patienter runt om i landet defekta linser inopererade, med grumlig syn som följd. Ögonkliniken Memira har löpande rapporterat produktfelet till Läkemedelsverket, och anmäler nu ytterligare ett stort antal drabbade patienter.
– I de fall där patienten upplever att grumligheten har en betydande påverkan på synkvaliteten har vi bytt ut linsen genom en ny operation, säger David Falk, kvalitetsansvarig på kliniken, till Nyhetsbyrån Siren.
Läkemedelsverket har nyligen tagit emot ett stort antal anmälningar från Memira, som bedömer att de flesta fall nu har upptäckts. Men eftersom komplikationerna i genomsnitt upptäcks efter tre till fem år, uppdagas nya. Det finns förmodligen också många fall som kan kopplas till andra kliniker.
– Det här var en av de vanligaste linserna på marknaden och den har använts av flera vårdgivare i Sverige och utomlands, säger Frida Göransson, kvalitetschef på Memira.
Patienternas syn har grumlats och ögonkliniken har konstaterat små vita prickar på de inopererade linserna. Frida Göransson understryker att det rör sig om ett produktfel som är tillverkarens ansvar. Tillverkaren har tidigare återtagit linsen från marknaden och kunde spåra problemet till vissa medel som användes för att polera linsen i slutet av tillverkningsfasen.
– Mikroskopiska fosfatrester fanns kvar på linserna. Hos vissa individer har det triggat den här förändringen i materialet, säger David Falk.