Sedan 2012 har Östgötatrafiken ansvarat för en kollektiv båttrafik året om i skärgården. Trafik- och samhällsplaneringsnämnden har nu beslutat att skärgårdstrafiken ska fortsätta drivas av Region Östergötland.
– Vi har beslutat att landstinget kommer att fortsätta bedriva kollektivtrafiken i skärgården på samma sätt, säger Göran Gunnarsson (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden.
I Söderköpings och Valdemarsviks kommuner är 170 personer bofasta på öarna. Kostnaden för kollektivtrafiken under 2016 var 11,4 miljoner kronor och genom biljettförsäljningen fick man in 400 000 kronor.
Hur resonerar man kring kostnaderna?– Vi har ett gemensamt ansvar för regionen för att kunna hålla en öppen skärgård. Skärgården är en gemensam resurs och då ska vi alla ta ansvar, säger Göran Gunnarsson.
Under 2016 hade skärgårdstrafiken i Östergötland 23 000 resenärer. Flest resande hade linje 776 som utgår från Fyrudden i Valdemarsviks kommun. Skeppare på linjen är Victor Andersson som tycker att kollektivtrafiken har fungerat bra.
– Under sommarmånaderna är båtarna i princip fullbokade.
Han tycker att kollektivtrafiken innebär en ökad frihet för öbor och besökare.
– Kollektivtrafiken förlänger säsongen i skärgården och man slipper jobba med sin egen båt. Det blir också lättare för släkt och vänner att hälsa på.
Under 2018 ska landstinget påbörja en upphandling av den skärgårdstrafik som ska börja gå 2019.