Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

När larm blir otrygga

När Majvi Magnussons hemtelefon slutade fungera för en vecka sedan drabbades också hennes trygghetslarm. 92-åriga Majvi har nu inget sätt att kommunicera med släkt och vänner och kan heller inte larma om något skulle hända.

Nilsove Magnusson är oroad sedan hans mamma förlorat möjligheten att använda sitt trygghetslarm. Foto: Peter Holgersson

Nilsove Magnusson är oroad sedan hans mamma förlorat möjligheten att använda sitt trygghetslarm. Foto: Peter Holgersson

Foto: www.peterholgersson.se

Valdemarsvik2011-08-02 03:00

Nilsove Magnusson, son till Majvi, är mer än upprörd. Han oroar sig inte bara för sin mammas säkerhet utan är också mycket kritisk mot det bemötande han har fått av Telia som mamman har som operatör.

- Jag får ju inga besked alls. Jag har ringt till tre olika operatörer och alla säger att det ska ordnas. Men sen händer det inget. Nu säger de senast onsdag (läs: imorgon) men om det inte fungerar då heller? Jag är faktiskt rädd för hur det ska bli med mammas hälsa till dess.

Extra säkerhet
Majvi Magnusson har bott på samma plats sedan 1963 och har valt att bo kvar på ålderns höst, men med trygghetslarmet som en extra säkerhet. Något som både Majvi och hennes familj känt vart betryggande. Den tryggheten är nu helt borta.

- Jag har verkligen försökt att förklara läget för Telia. Att det handlar om ett trygghetslarm och frågat om de inte kan skynda på arbetet lite. Men det enda jag fått till svar är att de jobbar på det och att det ska lösas. Men först en vecka senare får jag veta att Telia inte har hand om ledningarna. De säger att det är ett företag som heter Skanova (ett helägt dotterbolag till Telia, red. anmärkn). Men dit kan jag inte ringa för det är ingen som går med på att koppla mig dit. Det känns tröstlöst, säger Nilsove Magnusson.

Känner nonchalans
Under turerna med Telia har Nilsove pratat med flera olika operatörer. Han har fått många löften men inga klara besked.

- Det värsta är nog den personen som bad mig vara kvar vid telefonen och så skulle han ringa upp alldeles strax efter att han kollat upp saken. Jag satt i en och en halv timma vid telefonen och väntade. Han ringde aldrig. Det kan inte vara meningen att man ska bli behandlad så!

Nilsove hoppas nu att larmet ska komma igång så snabbt som möjligt men ser ännu inget ljus i tunneln.

- Jag blir arg. Jag tycker att det är grov nonchalans från Telias och Skanovas sida. Vi har försökt att förklara läget och ändå är det ingen som bryr sig. Det är nonchalans och total brist på empati, säger han.

Kritisk mot Telia
När Majvi pratade med personal inom hemtjänsten fick hon rådet att ha lite extra kontakt med grannarna. Något som Kristina Holmström, tillförordnad ansvarig för hemtjänsten i området, inte tycker är acceptabelt.

- Det är absolut inget råd som vi skulle ge. För det första har jag som tjänsteman inte rätt att be grannar göra mitt jobb. För det andra måste vi erbjuda ett alternativ om larmen inte fungerar. Det vi kan göra är då extra tillsyn om kunden själv vill det. Det ska vi fråga, säger hon.

Efter åskvädren har flera personer drabbats av telefonstörningar och därmed icke fungerande trygghetslarm.

Även Kristina Holmström är nu kritisk mot Telias handläggning.

- Om inte förbindelsen med telefonen fungerar så fungerar inte våra trygghetslarm. Det enda vi kan göra är att felanmäla och jag brukar vara noga med att påtala att det är trygghetslarm iblandat. Men Telia skyller på den ansvarsförordning som funnits med trygghetslarm innan. Och att det nu är kommunernas ansvar att se till att larmen funkar. Men vi är beroende av fungerande telefoni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om