Meteorologerna strävar hela tiden efter att göra en så perfekt prognos som möjligt. Det räcker dock inte med att parametrarna i sig ska stämma såsom temperatur, vind och nederbörd. En annan viktig faktor för lyckat resultat är hur kunden, d v s ni, tolkar informationen. Psykologiska faktorer kan ha en stor påverkan. Låt oss ta ett exempel. Vilken prognos är blötast; 30 % risk för regn eller 70 % chans till uppehåll? Flera av er skulle nog säga 30 % risk för regn men rätt svar är att båda prognoserna är lika blöta. Undermedvetet tonar man gärna ned risker i ett positivt budskap (70 % chans för uppehåll) och förstärker risker i ett negativt budskap (30% risk för regn). Det gjordes ett experiment av ett par psykologer i början på 80-talet där scenariot var att en grupp på 600 personer hade smittats av en dödlig sjukdom. Försökspersonerna fick välja på ett par olika mediciner. I första fallet innebar valet av medicin A att man räddade 200 av de 600 personerna. I andra fallet innebar valet av medicin A att 400 av de 600 personerna skulle dö. Med tanke på hur vi undermedvetet tolkar positiva och negativa budskap så var det inte föga förvånande att det var betydligt fler som valde medicin A i första fallet jämfört med det andra.
Sannolikhetstolkningar
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!