Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Båtar är som flygplan

Väderbiten2014-07-20 15:12

Vita streck på en annars klarblå himmel. Kondensationsstrimmor är moln som bildas efter flygplan. För molnbildning krävs att temperaturen sänks så mycket att luften blir mättad, dvs. inte klarar av att hålla mer fukt. Vattenångan kondenserar och molndroppar bildas. I de flesta fall krävs också kondensationskärnor, små partiklar som fukten kan kondensera på. Utan kondensationskärnor kan luften bli rejält övermättad utan att kondensera. Ju kallare luften är desto mindre fuktighet kan den innehålla innan kondensation sker. Kondensationsstrimmor bildas av planens utsläpp av vattenånga och partiklar, vanligen på höjder mellan 7-12 km upp i atmosfären. Här uppe är luften riktigt kall, på 10 km ofta runt 50-60 minusgrader. Hur länge strimmorna finns kvar är ett mått på hur fuktig luften är i denna nivå. På lägre höjd kan man få motsatt effekt, att moln upplöses när ett plan flyger genom ett tunt molnlager. Varm luft och avgaser ur motorerna värmer luften så att den kan hålla mer vatten. Det är inte bara flygplan som skapar kondensationsstrimmor utan samma typ av fenomen kan skapas av större båtar. Partiklar från förbränningen i motorerna släpps ut och får den fuktiga, men ofta partikelfattiga havsluften att kondensera. Dessa moln hamnar på betydligt lägre höjd än de från flygplanen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om