MÄlet Àr den tyska ön Nordenrey, över 70 mil fÄgelvÀgen norrut, skriver projektet pÄ Instagram. Tanken Àr att sÀtta flera vÀrldsrekord för serietillverkade och trafikgodkÀnda batteriflygplan, rapporterar branschsajten Electrek.
Elflyget Ă€r dock bara i sin linda, och turen pĂ„minner med sina tĂ€ta pauser om flygets barndom. Totalt sex stopp görs för att ladda batterierna, som Ă€r pĂ„ blygsamma 25 kilowattimmar â mindre Ă€n hĂ€lften av kapaciteten i de senaste elbilarna.
ââVi vill visa att det finns alternativ, Ă€ven om vi inte kör hela rutten i ett strĂ€ck, sĂ€ger teammedlemmen Marco Bulhozer enligt Electrek.
ââKoldioxidneutralt flyg Ă€r redan möjligt i dag. De flesta smĂ„ plan flyger Ă€ndĂ„ kortare Ă€n 200 kilometer Ă„t gĂ„ngen, det kan man göra elektriskt.
Mycket lĂ€ngre dylika flygresor har genomförts tidigare â bland annat nĂ€r soldrivna Solar Impulse flög jorden runt â men dĂ„ pĂ„ experimentbasis med specialbyggda prototyper.
Den europeiska flygsÀkerhetsmyndigheten Easa typcertifierade tidigare i sommar Velis Electro, nÄgot som beskrevs som det första sÄdana godkÀnnandet i vÀrlden. Och sÄ sent som hÀromdagen levererades Sveriges första exemplar till Göteborg-flygplatsen SÀve, skriver den lokala Aeroklubben pÄ Facebook.