Ställningstagandet, som offentliggjordes på torsdagen, görs enligt företaget för att stötta djurs rättigheter och välbefinnande samt för att återspegla ändrade värderingar.
Den pälsfria framtiden hyllas av Elles internationella chef Valeria Bessolo LLopiz:
– Det här är en bra möjlighet att öka medvetenheten om djurskydd, stärka efterfrågan på hållbara och innovativa alternativ och främja en mer human modeindustri, sade hon under en modekonferens i Storbritannien.
Elle ägs av franska Lagardère Group, och var och en av tidningens 45 redaktioner har undertecknat ett dekret som bannlyser redaktionellt innehåll som främjar djurpäls. Det gäller såväl pappers- och nätmagasin som inlägg på sociala medier.
Under de senaste åren har flera modehus sagt att de avstår från päls eller skinn efter påtryckningar från djurrättsgrupper och synpunkter från yngre och etiskt medvetna kunder.
– Päls förefaller vara föråldrat och inte på modet längre. Särskilt inte för generation Z som är den gyllene målgruppen för mode- och lyxindustrin. Generation Z vill att mode ska vara ansvarsfullt, etiskt och innovativt och det är det som vi ser hända nu, säger Bessolo LLopiz.