Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Granskning: Hundratals hade inte behövt drunkna

Hundratals liv hade kunnat rĂ€ddas vid den stora bĂ„ttragedin pĂ„ Medelhavet i mitten av juni, enligt en granskning av The New York Times. Myndigheterna följde bĂ„ten i 13 timmar innan den sjönk – men ingrep inte.

Myndigheterna följde bĂ„ten i 13 timmar innan den sjönk – men ingrep inte, visar en ny kartlĂ€ggning av The New York Times.

Myndigheterna följde bĂ„ten i 13 timmar innan den sjönk – men ingrep inte, visar en ny kartlĂ€ggning av The New York Times.

Foto: AP/TT

Grekland2023-07-02 12:00

Den har kallats en av de vÀrsta tragedierna nÄgonsin pÄ Medelhavet. MÀnnen satt tÀtt packade pÄ dÀck. Kvinnor och barn var instÀngda i lastutrymmet.

FrÄn luften och havet, med hjÀlp av radar, telefon och radio kunde myndigheterna följa migrantbÄten Adriana timme efter timme. Hur den överlastade fiskebÄten drev runt, och till sist förliste.

BÄten hade stadig kurs mot Italien och personer ombord tackade nej till all form av hjÀlp. Det hÀvdade kustbevakningen i Grekland tidigt efter olyckan.

Men i sjÀlva verket drev bÄten planlöst omkring i minst sex och en halv timme innan den förliste, visar nya satellitbilder som The New York Times har tagit del av.

Bilderna – tillsammans med rĂ€ttsliga handlingar, fler Ă€n 20 intervjuer med överlevande och myndigheter, samt radiosignaler frĂ„n de sista timmarna – tyder pĂ„ att tragedin inte hade behövt bli sĂ„ omfattande som den blev, enligt tidningens kartlĂ€ggning av hĂ€ndelseförloppet.

Oro spred sig

Överlevande vittnar om en svĂ„r situation ombord. BĂ„ten var överlastad, enligt en del bedömningar fanns upp emot 750 personer ombord.

Under fĂ€rden frĂ„n Libyen mot Italien tog dricksvattnet ombord slut. Oro spred sig nĂ€r det stod klart att kaptenen – en 22-Ă„rig man frĂ„n Egypten – hade förlorat kursen. Pakistanier som var inlĂ„sta under dĂ€ck blev misshandlade nĂ€r de försökte ta sig upp, enligt vittnesmĂ„l.

Dag fyra pÄ fÀrden hade minst sex personer, inklusive ett barn, avlidit, enligt vittnesmÄl frÄn överlevande.

NÀr bÄten sedan drabbades av ett motorhaveri skickades nödanrop till de italienska myndigheterna.

Drev planlöst

EU:s grÀnsorgan Frontex kontaktades, och dess personal kunde lokalisera bÄten med hjÀlp av ett flygplan vid lunchtid den 13 juni. TvÄ timmar senare flög Àven en helikopter frÄn den grekiska kustbevakningen förbi.

Samma kvÀll bad grekiska myndigheter tvÄ nÀrliggande fartyg att förse migrantbÄten med vatten, mat och diesel.

En viktig anledning att inte undsÀtta bÄten var att den hade stadig kurs mot Italien, enligt kustbevakningen.

Men vid det hÀr laget hade bÄten redan nÄtt sÄ lÄngt den skulle komma mot Italien, visar bilder frÄn den europeiska rymdstyrelsen Esa. Efter det drev bÄten planlöst, i cirklar och bakÄt i sin rutt, under minst sex och en halv timme.

"Gungade farligt"

NÀr natten föll larmade ett av de fartyg som hade anlÀnt med förnödenheter om att migrantbÄten "gungade farligt".

En dansk med en yacht i nÀrheten sÀger att han hörde tvÄ mayday-utrop den kvÀllen. Men först vid midnatt anlÀnde ett fartyg frÄn den grekiska kustbevakningen.

Fartyget stannade i nÀrheten av migrantbÄten i ungefÀr tre timmar. Under tiden kastades bland annat en bogserlina mot bÄten.

NĂ€r den överfyllda bĂ„ten vĂ€l sjönk – omkring sju mil frĂ„n den grekiska halvön Peloponnesos sydvĂ€stra kust – gick det pĂ„ nĂ„gra fĂ„ minuter. Personerna som var instĂ€ngda i lastrummet hade ingen chans, och de som befann sig pĂ„ dĂ€ck föll i vattnet. Totalt kunde 104 personer rĂ€ddas.

Fanns tid för insats

Det Àr inte sÀkert att fartyget frÄn den grekiska kustbevakningen hade kunnat ta emot alla som befann sig ombord pÄ fiskebÄten, enligt The New York Times. En rÀddningsinsats hade Àven kunnat resultera i att den överfulla bÄten kantrade.

Men det hade funnits tid att skicka andra fartyg – som Ă€ven hade vĂ„rdresurser – under de 13 timmar som gick efter att Frontex hade larmats, konstaterar tidningen.

BÄtens kapten avled i olyckan. Kort efterÄt hÀktades nio mÀn misstÀnkta för mÀnniskosmuggling. Smugglare fÄr i regel betalt först nÀr bÄten har nÄtt sin destination.

Fakta: Dödlig rutt över Medelhavet

VÀgen över centrala Medelhavet har kallats för en av vÀrldens dödligaste migrantrutter. Hur mÄnga migranter som tagit den under Ärens lopp har varierat, beroende pÄ bland annat Libyens flyktingpolitik. Nu ökar trycket pÄ rutten Äterigen.

Enligt FN:s flyktingorgan UNHCR har drygt 80 000 migranter korsat Medelhavet hittills i Ă„r och tagit sig till Italien, Grekland, Spanien, Cypern och Malta.

1 208 har rapporterats döda eller försvunna. I en rapport frĂ„n FN:s migrationsorgan IOM frĂ„n oktober 2022 konstateras dock att dödstalen troligen Ă€r klart högre Ă€n de rapporterade.

KĂ€lla: UNHCR, IOM

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!