Något behöver göras för att styra upp internet. Den generella inställningen har många länder haft de senaste åren, inte minst en stor mängd EU-länder.
Förra året påbörjades därför arbetet med två nya digitala lagar i EU: DSA (digital services act) och DMA (digital markets act). DSA och DMA är en tvåstegsraket designad för att tackla rådande problem med innehåll på bland annat sociala medier (DSA) och se till att företag konkurrerar på någorlunda lika villkor (DMA).
På tisdagen tog EU-byråkratin ett steg närmare färdig lag då Europaparlamentets utskott för den inre marknaden och konsumentskydd antog Europaparlamentets ståndpunkt om DSA.
– Det här är de viktigaste uppdateringarna på internetlagarna på 20 år, säger utskottsledamoten Arba Kokalari och fortsätter:
– Syftet är att få gemensamma regler och lagar i EU och att få ordning och reda på de här digitala plattformarna som har vuxit sig väldigt stora.
Tuffare tag
En del av DSA är potentiellt tuffare tag mot olagligt innehåll på nätet.
– Det som redan i dag är olagligt i den fysiska världen måste också appliceras på vår digitala värld, säger Kokalari.
Det handlar dock inte enbart om olagligt innehåll. Kokalari är tydlig med att plattformarna så klart har kvar sina egna användaravtal, men att dialogen med användarna måste bli bättre.
– I dag exempelvis har vi ett problem med att sociala medier-plattformarna tar bort innehåll utan förklaring. Man måste kunna komma i kontakt med plattformarna enklare och även kunna överklaga, säger hon.
Även inom e-handelsområdet är DSA tänkt att fungera som ett uppstramande rättesnöre.
Några år kvar
Åsikterna i utskottet var tydliga, där 36 var för, 7 emot och 2 avstod. Det finns även en i grunden stor enighet om den huvudsakliga inriktningen framåt. Men nästa steg sker först efter årsskiftet, i januari, då EU-parlamentet ska rösta. Därefter väntar förhandlingar medlemsländerna emellan före en faktisk lag med färdig lagtext, och den kan träda i kraft tidigast inom "ett par år", tro Kokalari.
– Det kommer förhoppningsvis innebära ordning och reda och tydliga spelregler för vad som gäller när man sprider innehåll och säljer produkter på nätet. Och att det blir enklare att konkurrera, att de största inte har möjlighet att stänga ute andra, säger hon.
DSA och DMA innehåller även en EU-förhoppning om att kunna få större insyn i de algoritmer som driver många av världens populäraste tjänster och plattformar. Algoritmer som den senaste tiden har kritiserats av bland andra visselblåsaren Frances Haugen som avslöjat hur företag som Facebook ska ha haft kännedom om att deras produkter haft skadlig inverkan på användarna men inte gjort något åt det.
"Hat och splittring"
I ett uttalande efter tisdagens omröstning säger danska ledamoten Christel Schaldemose (S), som har huvudansvaret för EU-parlamentets behandling av DSA och DMA, att "algoritmer utmanar vår demokrati genom att sprida hat och splittring", rapporterar nyhetsbyrån AFP.
Det är för övrigt inte bara i EU som det förbereds tuffare digitala tag. Nyligen föreslog en grupp senatorer i USA ett lagförslag som förkortas PATA (plattform accountability and transparency act) som ämnar att tvinga företag som Facebook att dela med sig av algoritmerna bakom sina plattformar till forskare i syfte att säkerställa att inget fuffens sker bakom kulisserna.