Tisdagens röstande gĂ€llde bland annat uppdaterade regler för handeln med utslĂ€ppsrĂ€tter (ETS) â inklusive nĂ€r det gĂ€ller sjöfarten och flygtrafiken.
Allt gick igenom med stor marginal.
ââDet hĂ€r Ă€r bra för klimatet, det Ă€r bra för folk, det Ă€r bra för arbetstillfĂ€llen i industrin, sĂ€ger tyske kristdemokraten Peter Liese i en omedelbar kommentar i plenisalen i Strasbourg.
Tull och fond
Svenske Jakop Dalunde (MP) Ă€r ocksĂ„ positiv â men inte riktigt i lika hög grad.
ââĂntligen inkluderar vi flyget och sjöfarten som fram till nu har haft en grĂ€ddfil. Dock Ă€r det synd att det fortfarande finns kvar fossila subventioner till den smutsigaste industrin, som tyvĂ€rr högern kĂ€mpade för att ha kvar, med nĂ€bbar och klor, sĂ€ger Dalunde till TT.
Bland det som godkĂ€ndes finns ocksĂ„ införandet av en koldioxidtull â pĂ„ EU-sprĂ„ket döpt till grĂ€nsjusteringsmekanism (CBAM pĂ„ engelska). Tanken Ă€r att det ska kosta extra att ta in vissa produkter frĂ„n lĂ€nder och omrĂ„den som inte har lika höga klimatkrav.
Dessutom skapas en social klimatfond som ska hjÀlpa mÀnniskor och företag i omrÄden dÀr den gröna omstÀllningen vÀntas innebÀra sÀrskilt stora förÀndringar.
"För dÄligt"
Omröstningarna hölls för att bekrÀfta de kompromissuppgörelser som nÄddes mellan EU-parlamentet och ministerrÄdet i höstas.
Alla lagförslagen ingÄr i EU-kommissionens stora "Fit for 55"-paket, som lades fram sommaren 2021 för att garantera en utslÀppsminskning till 2030 med minst 55 procent jÀmfört med nivÄerna Är 1990.
Jakop Dalunde skulle dock gÀrna uppdatera allt redan nu.
ââUr vĂ„rt gröna perspektiv sĂ„ Ă€r det fortfarande för dĂ„ligt för att vara i linje med vetenskapen, sĂ€ger Dalunde.