Sista striden för EU:s vägpaket

Efter flera år av intensiv debatt är EU-parlamentet inne på målrakan när det gäller framtida villkor för chaufförer och lastbilar på EU:s vägar.

Johan Danielsson (S) har varit drivande i EU-parlamentets hantering av nya regler för lastbilstrafiken i EU. Arkivfoto.

Johan Danielsson (S) har varit drivande i EU-parlamentets hantering av nya regler för lastbilstrafiken i EU. Arkivfoto.

Foto: Fredrik Persson / TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-07-08 09:45

Den preliminära överenskommelse som nåtts mellan ledamöterna och EU:s medlemsländer ska nu bekräftas via webbhållna omröstningar under onsdagen och eventuellt på torsdagen.

– Förhoppningsvis är det här slutpunkten för vad som varit en lång kamp för att få ordning och reda på vägarna och få bort skitföretagen, säger svenske ledamoten Johan Danielsson (S), som varit en av de ledande i det senaste årets slutförhandlingar.

Om förslagen går igenom innebär det bland annat krav på att följa de avtal och villkor som gäller i det land där trafiken utförs, även om själva lastbilen är registrerad någon annanstans. Dessutom måste bilarna hem till sitt registreringsland minst var åttonde vecka.

En rad länder i Östeuropa är dock starkt missnöjda med uppgörelsen och hoppas fortsatt kunna driva igenom ändringsförslag som i så fall kan omkullkasta hela planen. Från svensk sida ges dock tummen upp.

– Vi är extremt nöjda med uppgörelsen. Den är nästan helt perfekt, säger Johan Danielsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!