Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Joachim Lindström nominerad

Förra året vann han – nu är Ideal of Swedens vd Joachim Lindström åter igen nominerad till utmärkelsen "Årets unga vd".

Joachim Lindström, vd Ideal of Sweden.

Joachim Lindström, vd Ideal of Sweden.

Foto: Privat

UTMÄRKELSE2018-10-15 14:00

Det är motivation.se som delar ut priset i syfte att uppmärksamma och premiera förebilder bland Sveriges vd:ar. I samband med en stor festlighet på Hotel At Six i Stockholm, tillkännages vinnarna den 15 november. En av de som slåss om titeln är alltså Joachim Lindström.

Han grundade Ideal of Sweden, som riktar in sig på mobiltillbehör, tillsammans med Filip Ummer för ett par år sedan och sedan dess har det växt såväl omsättnings- som personal- och ytmässigt. Grundarna har även startat bolagen Hermine Hold, som inriktar sig på håraccessoarer och GoldenVagance AB, med inriktning på solglasögon och lyxiga badkläder. Just nu är Joachim Lindström i Hong Kong för att träffa leverantörer och vara med på en mässa.

Grattis, hur känns det att vara nominerad?

– Det är alltid roligt att bli uppmärksammad för sitt arbete och resultat. Det är dock just resultaten som räknas och är långt viktigare än uppmärksamhet för vad man redan har åstadkommit. Jag vill även passa på att tacka vårt fantastiska team, priser och utmärkelser är ett resultat av vad vi har gjort som team, de är fantastiska!

Själv tänker han att en bra vd är "inspirerande, energisk och mycket kravställande" och menar att det är viktigt att ge medarbetare frihet och ansvar.

– Framförallt handlar rollen om att skapa de bästa förutsättningarna för alla medarbetare att lyckas och således bolaget.

Att leda att företag som växer så mycket som Ideal of Sweden, ställer sina krav.

– Det gäller att ständigt utvecklas och att själv vara mycket förändringsbenägen, att hela tiden utvärdera sig själv, säger Joachim Lindström.

Att omge sig av duktiga och drivna personer, lyfter han fram som en nyckelfaktor.

– Vi rekryterar cirka tre personer i månaden och är idag cirka 60 anställda. Vi har under det senaste året rekryterat en hel ledningsgrupp bestående av åtta stjärnor och vi har genomgående en mycket bra företagskultur och personal.

I tidigare intervjuer har grundarna beskrivit sig som "maskrosbarn". Hur påverkas livet av ett sådant framgångsföretag som Ideal of Sweden blivit, kan man undra? Är det viktigt att "komma ihåg var man kom ifrån"?

– Livet har på många sätt förändrats, men är samtidigt väldigt lika. Vi är mycket fokuserade och målmedvetna och målet skjuts ständigt fram, det är lika utmanande idag som det var då men på andra sätt. Vidare har livet förändrats en del rent ekonomiskt vilket är positivt och ger andrum och jag tror att vi därav tar klokare beslut när man inte är lika privat exponerad i affären även om vi alltid har tagit stora, om än kalkylerade, risker.

– Det är absolut viktigt att komma ihåg var man kommer ifrån, men det anser jag att man ska göra på rätt sätt. Det motiverar oss att skapa och nå nya mål, det är lätt att själv fastna i den fällan som man kommer ifrån. Jag står ödmjuk och tacksam inför att det har gått som det har gjort hittills även om målsättningarna är mycket större än så. Man vet aldrig vad framtiden bjuder på, på ont och gott, säger Joachim Lindström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!