– Det är en stor och riktad satsning som vi får möjlighet att göra med stöd av Skolverket. I och med det utvecklingsarbete som pågår i våra skolor för ökad måluppfyllelse kommer det här helt rätt i tiden för oss, säger Sofie Lindén, utbildningsdirektör på Norrköpings kommun i ett pressmeddelande.
De tre grundskolorna i Norrköping har valts ut därför att de har svåra förutsättningar att förbättra sina resultat på egen hand, skolorna har låga kunskapsresultat eller hög andel elever som inte fullföljer sina studier.
– Just de här skolorna valdes ut efter att, som jag tror, Skolinspektionen besökt skolor ute i landet och man tillsammans med kommunerna fört en dialog om vilka skolor som var lämpliga, säger Olle Johansson, (S) ordförande i utbildningsnämnden.
I samarbete med Skolverket ska skolorna och kommunen göra en nulägesanalys och en åtgärdsplan för vad som behövs göras för att nå resultat.
Det kollegiala lärandet och erfarenhetsutbytet är viktigt och de insatser som görs och det stöd man får från Skolverket ska stå på solid vetenskaplig grund eller bygga på och bidra till beprövad erfarenhet. Satsningen genomförs tillsammans med utvalda lärosäten.
– Vilka är dock inte bestämt, men de är kopplade till rektorsutbildningar, säger Olle Johansson.
Projektet startade under onsdagen och beräknas pågå i upp till tre år. En första utvärdering kommer att göras i augusti.