Ja Sverige har länge varit känt utomlands för sitt goda utbildningssystem, som bland annat bidragit till social rörlighet och jämlikhet. Men i boken ”Neoliberalism and Market Forces in Education” presenterar forskare från olika vetenskapliga discipliner en mörkare bild av det svenska utbildningssystemet.
Bland annat pekar man på en allt mer marknadsorienterad skola.
– OECD har kritiserat Sverige för att utbildningssystemet är för marknadsorienterat och att det leder till segregation och ojämlikhet, säger Andreas Fejes, redaktör för boken och professor i vuxenpedagogik vid institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet.
I boken pekar forskarna på större skillnader i studieresultat mellan skolor och en förstärkning av boendesegregationen. Något som det marknadsutsatta utbildningssystemet i Sverige lett till, menar man. Från att ha varit en grundläggande social rättighet, har utbildning blivit en vara på marknaden. I olika kapitel tar boken upp ämnen såsom det fria skolvalet, möjligheten för enskilda att starta friskola och att ta ut vinst från skolor som får offentliga medel samt hur detta får konsekvenser för elever, lärare och rektorer. Bland annat beskrivs hur det fria skolvalet egentligen inte är särskilt fritt, utan utesluter många elever. För de elever som bor i staden, eller kan pendla finns många möjligheter att välja. För de som bor på landsbygden finns ingen valfrihet, inte heller för de elever som läser introduktionsprogam. Till detta kan läggas att det är vanligare att vissa grupper aktivt väljer skola än andra.