Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

”Vi behöver mer aktuellt material”

Stadsmuseet och Arbetets museum är redan Infopoints, medan Pressbyrån i city är på gång.

Viveca Lindberg på Stadsmuseet efterlyser mer aktuellt material om Norrköping. Kartan är från 2019 men guiden från 2018.

Viveca Lindberg på Stadsmuseet efterlyser mer aktuellt material om Norrköping. Kartan är från 2019 men guiden från 2018.

Foto: Susanna Beskow Norgren

TURISM2019-03-28 08:00

På Arbetets museum pågår ombyggnad. Stället med kartor från Upplev Norrköping står innanför dörren. Museet har fyllt på med eget material.

– Som jag har förstått ska det utvecklas och vi ska få mer, säger Emma Harvey, ansvarig för receptionen.

– Många frågar efter olika kulturevenemang, och den informationen är ju mycket digitalt, säger hon.

– Vi har alltid haft väldigt mycket frågor från turister. Vi har generösa öppettider och vi har öppet nästan alla dagar på året, säger Emma Harvey.

Folk frågar om allt från var det finns fina områden att vandra i, till besöksmål inne i stan.

– Då är Upplev Norrköpings hemsida jättevärdefull för oss, för där kan man hitta allt, säger Emma Harvey.

– Än så länge är det ganska nytt och outforskat, säger hon om det här med Infopoints.

Stadsmuseet har en flagga utanför dörren och informationsmaterial på disken vid receptionen. Broschyrstället står i ett informationsrum intill kapprummet, det fick inte plats ute vid entrén.

Kartan är från 2019, men Norrköpingsguiden från förra året, någon ny har inte kommit än.

– Här står det om Marvelutställningen, det känns ganska inaktuellt, säger Viveca Lindberg, receptionsansvarig på Stadsmuseet.

– Vi får jättemycket frågor från turister, säger Viveca Lindberg som berättar att många uttrycker att det är tråkigt att turistbyrån inte finns längre, för där kunde man få många fler broschyrer, från hela Östergötland.

– Tyvärr får de inte heller alla svar på kontaktcentret, säger hon också.

Vad tycker du om idén med Infopoints?

– Vi är gärna en Infopoint, för vi tycker att vi får jättemånga besökare, som går vidare in i museet och butiken, så för oss är det positivt, men vi skulle kanske behöva ha mer aktuellt material.

Madeleine Ideskog, platschef för Pressbyrån på Repslagaregatan, säger att det centrala läget gör att det kommer in många och frågar efter information. Hon ställer gärna upp med sådan service. På uppstartsmötet på onsdagen pratade man om ett nätverk, där de olika Infopointsen kan dela med sig av material till varandra.

Ideskog efterlyser Norrköpingssouvenirer. Hon har själv ett ställ med Sverigesouvenirer och har låtit trycka egna Norrköpingsvykort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om