Under sommaren har Visit Östergötland genomfört en besöksundersökning i Östergötland där över 500 personer har intervjuats på tio olika platser: bland annat i Kanalhamnen i Söderköping, Kolmårdens djurpark och ute i Arkösund.
– Vi gör undersökningen för att den här typen av kunskap är viktig för framtida planering samt för att lära oss mer om hur besökarbeteendet ser ut. Varifrån kommer de? Vad gör de när de är här? Var letar de information samt hur mycket spenderar de på plats?, säger Kristian Kårdal, strateg på Visit Östergötland i ett pressmeddelande.
I sammanfattningen av undersökningen kan man utläsa att det är stor geografisk spridning: besökarna som tillfrågats kommer från 127 olika kommuner och 29 länder där Tyskland (63) toppar följt av Danmark (25). När det gäller de utländska besökarna är det vanligaste svaret om orsaken till besöket i Östergötland ”Natur och fritidsliv”. Svenskarna svarar däremot oftast ”strosa runt” och besöker gärna museum eller utställningar. Man kan också konstatera att länet lockar alla åldrar: genomsnittsåldern är 46 år på de som deltagit i undersökningen.
Nio av tio av de svenska besökarna (östgötar undantagna) och en av tre av de utländska som svarat på frågorna har besökt Östergötland tidigare vilket ses som positivt.
De allra mest populära resmålen är Göta kanal, Vadstena och Gamla Linköping. På frågan vilka övriga besöksmål som man har eller ska besöka (förutom nuvarande plats) svarade 25 procent Göta kanal medan 23 procent uppgav Vadstena. Lite förvånande svarade endast fem procent Kolmårdens djurpark – för övrigt lika många som uppgav Marvel-utställningen i Norrköping. När det gäller Göta kanal och Vadstena är det de utländska besökarna som drar upp siffrorna
Undersökningen visar också att besökarna i ganska hög grad är nöjda med sin vistelse. Visit Östergötland har utifrån svaren genererat en så kallat NPS (Net Promotor Score) som visar hur benägna de svarande är att rekommendera andra att besöka Östergötland – något man kallar att vara ambassadörer – här visar det sig att 56 procent av de svarande kan ses som det.
– Ambassadörskapet är viktigt för att locka besökare till Östergötland. Kan vi få östgötarna själva att känna till vad man kan göra på hemmaplan sprider sig sedan den informationen vidare, säger Kristian Kårdal.
Turism genererar ju som bekant också pengar för handlare och matställen: undersökningen visar att de tillfrågade besökarna i snitt spenderat 795 kronor per dygn i Östergötland.
Undersökningen har utförts av Research one på uppdrag av Visit Östergötland som lyder under Region Östergötland.