Sedan Norrköpings Turistcenter stängde den 1 oktober har arbetet med att etablera Infopoints i Norrköping pågått. Några är i gång redan, andra har ännu inte fått sitt material. Ett uppstartsmöte hölls under onsdagen.
Norrköpings Kontaktcenter blev den första Infopointen och det är också de som tar emot de telefonsamtal och mejl som tidigare kom in till turistcentret.
En Infopoint är ett ställe dit turister och besökare kan vända sig för att få kartor och tips på vad som finns att göra. Infopoints är aktörer på platser där besökare naturligt befinner sig.
– Det finns ett stort engagemang och en vilja att hjälpa våra besökare bland Norrköpings besöksmål och serviceföretag. Flera av Infopointsen har tagit eget initiativ och kontaktat oss, säger Viveca Valgren, koordinator för besöksservice på Upplev Norrköping.
Infopoint är ett varumärkesskyddat koncept framtaget av Visita. De skriver ett årligt avtal med en huvudman, i det här fallet Norrköpings kommun.
Det är inte bara på Infopoints turister kan få tag på information. Besökskartor och andra turistbroschyrer kommer även fortsättningsvis distribueras till ca 100 aktörer i Norrköping, till exempel hotell och andra boendeanläggningar.
Museerna, Visualiseringscenter, Rådhusets reception och Pressbyråerna vid Centralstationen och på Repslagaregatan är exempel på Infopoints. Utanför Norrköping är handelsträdgården på Löfstad en Infopoint, liksom Ica Östra Husby, Kanalmagasinet i Mem och campingen i Kolmården.
På en Infopoint kommer det att finnas ett broschyrställ med besökskarta, och andra turistråd.
– De kommer också att få utbildning. Dels får de en stor värdskapsutbildning, som Visit Östergötland har varit med och tagit fram, där det handlar om hur man tar hand om gästerna, och vi kommer kontinuerligt att ha digitala mikroutbildningar där man får löpande information och kunskap som man behöver ha när man får frågor från turisterna och besökarna.
Får de någon ersättning för att ställa upp på det här?
– Nej, det får de inte, säger Viveca Valgren, som upplevt ett stort engagemang från de som anmält intresse.
– Man känner att man redan får de här frågorna, och då ger vi dem verktygen att kunna bemöta frågorna på ett ännu bättre sätt än de har gjort tidigare.
Det nya sättet att jobba är billigare för kommunen men kan också generera fler besökare till de som valt att bli Infopoint.