Just nu hålls Global Green Destinations Conference i Nijmegen, Nederländerna, och där kommer det under torsdagen (27 september) bli officiellt att Östergötland blir utnämnd till en hållbar besöksdestination. Det är den första regionen i Sverige som hamnar på denna lista.
Från regionen åker nu Emil Selse, projektledare för Hållbar produktutveckling och ansvarig för hållbarhet på Visit Östergötland samt Per Larsson från Regionfullmäktige ner till Nederländerna för att hämta priset.
Själv pekar man på att denna utnämning är en konsekvens av ett pågående hållbarhetsarbete inom regionen som Visit Östergötland driver – man är också en del av Tillväxtverkets projekt "Hållbar Produktutveckling" som har fokus på produkter och företagande i skärgården, Göta kanal med flera.
– Vi sökte efter ett sätt att inte bara jobba med produkternas eller företagens hållbarhet, utan ett sätt att certifiera hela Östergötland, säger Emil Selse i ett pressmeddelande.
– Green Destinations bygger på en erkänd global standard från Global Sustainable Tourism Counsil och ger en tydlig bild av hur långt hållbarhetsarbetet kommit inom ett hundratal olika områden för destinationen.
Det krävdes inte enorma mängder arbete för att bli accepterade av "Green Destinations"
–Det vi gjort hittills är att samla ihop allt som redan gjorts av Östergötlands kommuner, Region Östergötland, Länsstyrelsen i Östergötland och östgötska företag och beskriva det på engelska. En oberoende jury ansåg att Östergötlands jobb med hållbarhet inom bl.a. natur, kultur, besöksinformation, säkerhet och kollektivtrafik redan är så pass bra att vi direkt rankas bland de 100 bästa destinationerna i världen, påpekar Emil Selse.
– Extra kul är att vi är första regionen i Sverige som lyckats med detta.
Hur detta pris kommer att påverka arbetet vet man inte ännu.
– Vi har dock hittills bara fått besked om att vi är utvalda. När vi får resultatet med all jämförande data ska vi sätta oss in i den för ta fram en plan för hur vi ska använda detta. Vi tror att företag inom besöksnäring, kommuner och även andra intressenter kommer kunna använda detta för att stärka sitt eget och Östergötlands varumärke som en hållbar destination, säger Emil Selse.
– Vi kan glädjas att vi blivit utvalda men jag ser redan fram emot hur vi ska kunna förbättra oss.