Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bra säsong för kanalen

Ökat antal båtar; en lång högsäsong med nöjda kunder samt flera tyska tv-team på kanalbesök: så sammanfattar AB Göta kanalbolag säsongen 2018 som beskrivs som en av de bättre på länge.

För några år sedan var engelsk tv på plats vid kanalen för inspelning. Här syns skådespelarna och äkta paret Timothy West och Prunella Scales (bland annat Pang i bygget) i Kanalhamnen. Det har lett till fler brittiska besökare.

För några år sedan var engelsk tv på plats vid kanalen för inspelning. Här syns skådespelarna och äkta paret Timothy West och Prunella Scales (bland annat Pang i bygget) i Kanalhamnen. Det har lett till fler brittiska besökare.

Foto: Patrik Selsfors

TURISM2018-09-29 15:00

Sommaren slog i år till redan i början av maj vilket passade AB Götakanalbolag ypperligt eftersom man öppnade kanalen för trafik den 2 maj. På söndag (30 september) stänger kanalen och nu har man summerat sin säsong efter att ha samlat statistik och pratat med de företagare som har verksamhet längs med kanalen.

Kanalbolaget konstaterar att Göta kanal som besöksmål lockar omkring 3 miljoner besökare årligen och att man länge sett en positiv utvecklingen av de turister som kommer landvägen, exempelvis med husbilar (man har också som långsiktigt vision att bli Sveriges mest attraktiva upplevelse).

Årets siffror visar att även antalet fritidsbåtar ökat för tredje året i rad: närmare bestämt med två procent denna säsong. Man har också genomfört en kundundersökning som enligt AB Göta kanalbolag visar på en hög grad av nöjdhet: 4,6 på en femgradig skala.

– Det är oerhört glädjande att antalet fritidsbåtsbesökare på Göta kanal utvecklas positivt. Det ger oss ytterligare vind i seglen och bekräftar att vi håller rätt kurs i vår verksamhet, säger Roger Altsäter, vd på AB Göta kanalbolag i ett pressmeddelande.

Fritidsbåtarna kom från 13 länder och en kundgrupp som sticker ut är de brittiska fritidsbåtarna, något som kan ha med att göra med tv-serien Great Canal Journey som sänt ett avsnitt som handlat om Göta kanal på Channel 4 och ökat intresset i England. Den här sommaren är det två tyska film- och tvproduktioner som besökt Göta kanal.

– Britterna är inte så många, men vi har ändå sett att de ökat tredubbelt i antal den här säsongen. Därför ser vi mycket fram emot att se vad de här tyska produktionerna kan ge, säger Magnus Hollwin, ny marknadschef på Göta kanalbolag.

När det gäller de företagare som står för olika verksamheter runt kanalen är det allmänna intrycket att det gått bra även för dessa trots att värmen gjort att många hållt sig borta från aktiviteter dagtid. Säsongen beskrivs som en stark försommar som gått över till den bästa sommaren någonsin. Kanalen har inte heller fått några problem vad gäller torkan i somras – något man upplevde förra sommaren i form av inställda turer och lågt vattenstånd i kanalen..

– Vi har kunnat hålla vår garanterade vattennivå trots den extremt varma sommaren. De stora passagerarbåtarna som hade problem förra året har i år kunnat gå utan problem. Rederierna säger dessutom att de haft en riktigt bra säsong i år, säger Roger Altsäter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om