Bild från förr
"Fridvalla nästa"!
Ungefär så vill man ropa, när man ser det här gamla vykortet från ändhållplatsen Fridvalla för tvåans spårvagnslinje, längst ut i Östra Eneby. Vykortet har vi fått låna av Norrköpings stadsarkiv.
Med tanke på modellen av spårvagnen, det vill säga "gamla Ettan-modellen", gissar vi att vykortet är från 1950-talet.
Man kan också notera att skicket på Finspångsvägen är långt ifrån dagens standard. Det ser ut att vara en lerig grusväg, till skillnad mot dagens asfaltsunderlag.
Framför spårvagnen kan man skymta en liten skylt, som visar vägen ner till vänster om spårvägsslingan.
Troligen står det "Cykelverkstad" på skylten, för på den här tiden låg Hasse "Moj" Johanssons cykelverkstad precis vid ändslingan.
Om ni tittar till vänster om spårvagnen, kan man skymta den tidningskiosk, som låg mitt inne i ändhållplatsslingan under många år. På taket satt en klocka.
Men både klockan och kiosken är borta sedan länge.
Angående bakgrunden till namnet Fridvalla, bad vi Anders Åklint på Norrköpings stadsbibliotek, om hjälp. Han skriver så här:
– Jag har letat efter namnet Fridvalla, men det visade sig svårt. I kyrkböckerna nämns namnet Fridvalla första gången cirka 1910-1912, då ett par familjer flyttar dit.
– På ett par gamla kartor ser man att området till vänster om Finspångsvägen kallades Fridvalla 1.
– Fridvalla låg då det först nämns cirka 1910, under Fyrby krongård.
– Annars kan jag dessvärre inte hitta några fler uppgifter. Man tänker naturligtvis på Bråvalla och det fanns också en affär på andra sidan bron som fick namnet Högvalla.