Bild från förr
En pittoresk bild över Strömmen och Oskar Fredriks bro, numera Saltängsbron, i centrala Norrköping, tagen för över 100 år sedan.
Men vänta nu.
Det är något som inte stämmer.
För spårvagnen som rullar över bron verkar blåmålad och så har väl aldrig Norrköpings spårvagnar sett ut?
Nej, det har de aldrig, men förklaringen är nog ganska enkel:
Det här är nämligen ett svartvitt foto som i efter hand är färglagt, kolorerat, och den som utförde färgläggningen på spårvagnen var nog inte så hemmastadd i Norrköping. Troligen gjordes koloreringen i Tyskland.
Men varför blev då Norrköpings spårvagnar gula?
Så här skriver svenska Wikipedia om saken:
Ända sedan början har spårvagnarna varit gula, en färg som även återfinns på flera byggnader i Norrköping och därför har kallats norrköpingsgult. När Östgötatrafiken i början av 1990-talet ville samordna färgerna på sin trafik genom att ge spårvagnarna en röd färg i bakdelen uppstod något av en folkstorm. Att man samtidigt bytte de grå detaljerna på tak och botten mot grönt reagerade dock ingen på.
Några spårvagnar hann till och med att målas röd-gula, men de fick snabbt målas om till helgula igen, efter korsdraget från folkstormen...
I ett dokument i "Spårvagnspärmen" i Norrköpingsrummet på Stadsbiblioteket står det så här::
"1902 fick AEG från Berlin, ansvaret att leverera Norrköpings spårvägssystem och det var på AEG:s förslag, som spårvagnarna kom att bli gula i Norrköping, en nyans som var vanlig på spårvagnar i Tyskland."
Den förklaringen kan nog stämma, men om någon har en annan förklaring, så hör gärna av er till tidningen.