Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spårvagnar skrotas - nygamla tillkommer

Just nu är det på gång en stor förbättring av Norrköpings spårvagnspark.

Tillbaka i Norrköping! Här visar Sanjin Kadrispahic upp en spårvagn från Stockholm, som blivit av med sin blå Stockholmsfärg.

Tillbaka i Norrköping! Här visar Sanjin Kadrispahic upp en spårvagn från Stockholm, som blivit av med sin blå Stockholmsfärg.

Foto: Sören Boström

Transporter2021-07-04 16:00

Ett antal spårvagnar ska skrotas samtidigt, som uthyrda spårvagnar kommer tillbaka från Stockholm!

Det händer mycket just nu i Norrköpings flotta av spårvagnar!

– Vi har redan skrotat två långa spårvagnar, som har tjänat ut, och kommer framöver även att skrota en del äldre spårvagnar, som vi fortfarande har i drift, säger Marie Engström, som arbetar med spårvagnsfrågorna hos Norrköpings kommun.

På en av de långa spårvagnarna, som är cirka 30 år gamla och nu skrotas, hade TV-journalisten Ulla-Carin Lindquist hedrats med sitt namn.

Kommer någon av de Stockholmsspårvagnarna att få bära hennes namn?

– Ja, absolut, säger Marie Engström. Det har vi redan bestämt och dessutom har vi fler spårvagnar från Stockholmsuthyrningen, som ska få bära nya namn efter Norrköpingsprofiler. 

Är det klart vilka namn det blir?

– Vi har ett antal namn på vår önskelista, men vi har ännu inte bestämt vilka personer som ska få äran att hedras med en egen spårvagn.

– Däremot är det klart att namnen "München" och "Nürnberg", som de två långa och skrotade spårvagnarna bar, kommer att finnas på två av Stockholmsvagnarna. Och de övriga nya Stockholmsvagnarna kommer vi att pryda med nya namn på städer som har eller har haft spårvagnstrafik.

Så här säger Sanjin Kadrispahic, verksamhetsutvecklare på spårvagnsverkstaden om läget:

– Vi har fått tillbaka sex spårvagnar från Stockholm, som de har hyrt av oss under några år, så de är hemvändare. 

Vet du varför Stockholm inte ville hyra dem längre från Norrköping?

– De har köpt in en helt ny typ av spårvagnar i Stockholm och då passar vår spårvagnsmodell, M06, inte in längre.

När kommer Stockholmsvagnarna att vara i tjänst på Norrköpings gator?

– Den första vagnen räknar vi med att ha ute på gatorna i september, efter ett stort underhållsarbete, med allt från att vi tagit bort den blå folien som satt utanpå vår gula spårvagnsfärg, till stort underhåll av boggieseten med hjul under vagnen och insättning av ny teknik inne i vagnen.

– Sedan kommer de andra fem vagnarna ut i trafik under år 2022.

Vad är det för ny teknik ni sätter in?

– Vi har annat biljettsystem än de hade i Stockholm, så det blir helt nyinstallerat nu och dessutom sätter vi in en ny radiokommunikation till förarna.

Vad händer med den äldsta spårvagnsmodellen, som fortfarande rullar i Norrköping?

– Det handlar om nio äldre vagnar och av dem kommer vi troligen att skrota fyra och behålla fem i reserv, varav någon som arbetsvagn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!