Bild från förr
Ettans spårvagn kommer åkande runt spårvägens vändplats i Klingsberg, på 1940- eller 50-talet.
Hållplatsen låg till höger bort vid Holmstagatan, på den tiden när det var reguljär trafik på den här slingan och då fanns det även en Pressbyråkiosk vid den här hållplatsen.
Spårvagnsslingan till Klingsberg invigdes den 1 augusti 1945, som en förlängning av spårvägslinje 2, som på den här tiden trafikerade sträckan till Klingsberg. Då fanns även en Pressbyråkiosk vid hållplatsen.
Spårvagnsslingan till Klingsberg kom alltså till i slutet av krigsåren, sedan det under hela 1940-talets början varit kraftiga inskränkningar för bilismen.
Då strömmade Norrköpingsborna till spårvägen som aldrig förr och då blev det förstås också ekonomiskt mycket goda år för den här trafiken.
Från den 7,0 miljoner passagerare som spårvägen räknade in 1939, hade antalet passagerare 1945 stigit till hela 13,3 miljoner vilket förstås innebar fina vinstnoteringar.
Vid invigningen av Klingsbergsslingan 1945 var det festligt värre.
När premiärturen gick, flaggades det i hela Eknäsområdet. Folk stod längs gatorna ända nerifrån Hörngatan och ute vid Klingsberg togs de första vagnarna emot med hurrarop.
1957 var nästa utbyggnad klar, från Taborsbergsvägen till Smedstuguplan i Haga.
Den kom att bli en del av linje 4 som gick via Drottninggatan till Klingsberg. På grund vagnsbrist lades linjen till Smedstuguplan ner redan
1966 och spåren till Smedstuguplan revs upp 1977.
Men spåren till Klingsberg finns kvar än idag och används som reservspår och för utbildning av nya spårvagnsförare.