Bild från förr
En ångbåt är på gång att passera den öppnade Hamnbron i Norrköping.
Vykortet, som vi fått låna av Norrköpingsforskaren Willy Forsström, är poststämplat den 21 september 1920, så kortet är alltså drygt 100 år gammalt.
Inte så konstigt då, att man inte känner igen så mycket från dagens Norrköping. Det mesta är rivet sedan länge.
Men...om ni tittar längst upp vid horisonten, ovanför båten, sticker två små landmärken upp. Det är Lithografens torn, som byggdes 1909 - 1911.
Broöppningen på vykortet har stoppat en del trafik och närmast bron till vänster står en hästskjuts och väntar på att broklaffarna ska fällas ner igen.
Kolla in det häftiga tornet mellan de upphissade brohalvorna. Troligen var det därinne som bromaskinisten höll till.
Tittar man noga till vänster på bron, kan man ana ett järnvägsspår och det var mycket därför som den här bron byggdes, för man behövde ett järnvägsspår för transporter över bron till södra hamnsidan.
Den här klaffbron byggdes 1913-15 och invigdes av drottning Viktoria 1915.
Sista gången som brons klaffar öppnades var 1959, då Holmens bruks bogserbåt Holmen II fick äran att lämna den inre delen av hamnen, som sista båt.
År 1970 revs bron och ersattes med den nuvarande bron, som ju är mycket större och inte öppningsbar!
Dessvärre har vi inte kunnat identifiera ångbåten, som är på väg att tuffa in i broöppningen, på väg ut till Bråviken.
Det lär i alla fall inte vara S/S Kolmården, som hade åtta fönster längs långsidan och inte heller Bråviken, som bara hade fem fönster.
Om någon läsare kan hjälpa till, tar vi gärna emot namnet på båten.