– Att vi skulle få en ersättningsfärja är kvalificerat skitsnack! Det har hänt en gång under alla år jag bott här och det var för ett par år sedan, men den gången handlade det om ett planerat underhållsarbete som de visste skulle hålla på under en lång tid, säger Ann-Christin Jansson, som bor på Vikbolandssidan och jobbar på Kolmårdssidan.
Hon är en av alla dem som dagligen jobbpendlar med Skenäsfärjan och för henne är det nästan omöjligt att kunna åka runt och genom Norrköping och Kolmården för att ta sig till jobbet i Djupvik.
– Igår tänkte jag att jag skiter i att åka hem, jag stannar på jobbet, men så tänkte jag att jag måste hem till djuren. Men när jag kom till Norrköping såg jag att det var pågående vägarbeten närmaste vägen över Hamnbron så jag tog Söderleden istället men där var det också något vägarbete och helt igenkorkat, säger Ann-Christin Jansson.
Så fort hon kom ut genom stan fick hon stanna bilen och sätta sig och vila för att överhuvudtaget orka ta sig hem.
– Det tog mig en och en halv timma att ta mig hem från jobbet.
För ett drygt år sedan fick Ann-Christin, som har en sjukdom och är glad över att kunna jobba varje dag, drömjobbet på andra sidan Bråviken, ett jobb hon inte skulle ha tagit om det inte gick en färja.
– Jag tar inte färjan för att jag är bekväm eller vill spara bensinpengar, utan för att kunna ta mig till jobbet. Nu får jag, liksom många andra betala dubbelt så mycket i bensinpengar och sitter och kör runt och spyr ut avgaser, säger Ann-Christin Jansson.
För dem som dessutom ska lämna barn på förskolan innan jobbet, går det inte att åka tidigare för att hinna till jobbet eftersom förskolan inte har öppet så tidigt.
–De som säger att det bara är att ta det lugnt och "sitta still i båten" är de som åker med färjan en gång om året och då med barnen till Kolmårdens djurpark.
Kommunalrådet Karin Jonsson (C) har försökt få kontakt med Trafikverket för att få veta vad som gäller, men ännu på onsdagseftermiddagen inte fått svar.
– Man får ha förståelse både för dem som upprörs över att man inte kan åka med färjan och med Trafikverket som kanske inte kan få fram en ersättningsfärja så fort som vid ett planerat stopp, säger Karin Jansson.
– Bygg en bro! Kan man bygga en bro till Danmark och till Öland så kan man bygga en bro hög nog så att tankbåtar kommer under också över Bråviken, säger Ann-Christin Jansson, som svar på frågan om hur man ska göra för att undvika liknande händelser framöver.
Färjan beräknas vara lagad först den 16 oktober.