På senare tiden har den positiva trenden med färre döda i trafiken uppmärksammats i media. Från att 324 personer förolyckades i trafiken 2018, omkom 223 personer förra året – en minskning med 101 personer.
Detta får Transportstyrelsen att tro att etappmålet i nollvisionen, med högst 220 döda år 2020, kan uppnås.
– Men det kommer krävas fortsatta insatser från alla inblandade parter, såsom myndigheter, organisationer och enskilda trafikanter, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för Transportstyrelsen.
Till TT har Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen, tidigare sagt att det är svårt att veta vad den stora minskningen kan bero på:
– Dels slumpen, dels på olika omvärldsfaktorer som bland annat vädret. Men det är svårt att se över ett år, man måste se det över tid.
Antalet dödsolyckor har dock inte minskat överallt. I Östergötland ökade antalet dödsolyckor 2019 jämfört med 2018. Enligt preliminär statistik dog 15 människor i trafiken 2019, jämfört med fem människor 2018.
– 2019 ser inte ut att vara ett bra år för Östergötland. Speciellt om man jämför med 2018, då "bara" fem personer dog, säger Lars Nordquist, verksamhetsansvarig NTF Sörmland, Örebro län och Östergötland.
Vad beror det på då, att så många fler dog här 2019 jämfört med 2018?
– Det är slumpen att det var så många just här. Men vi pratar mycket om hastigheter. För bilolyckorna är hastigheten den enskilt avgörande faktorn. Framträdande i dödsolyckor är singelolyckorna, att man kör av vägen och dör i sin bil. Det går för fort helt enkelt, säger Lars Nordquist.
De flesta dödsolyckorna var singelolyckor med motorfordon, även om motorfordon som kör på fotgängare inte heller är helt ovanligt. Bland de allvarliga olyckorna syns gående som halkar eller ramlar vanligast, likaså cyklister som ramlar. I dessa fall är alltså inte tal om någon kollision med andra fordon.
– Här har kommunen ett stort ansvar att ha ett gott underhåll på sina gång- och cykelbanor. För cyklister är det viktigt att ha cykelhjälm på sig. Det är något vi lobbar för, säger Lars Nordquist.
Döda 2019
110 av de omkomna bilisterna hade färdats i personbil, övriga i buss eller lastbil.
28 motorcyklister omkom. Det är 19 färre jämfört med 2018 då 47 motorcyklister omkom.
15 cyklister omkom, jämfört med 23 omkomna 2018.
26 fotgängare omkom efter att ha blivit påkörda av motorfordon.
Källa: Transportstyrelsen