Efter att rikspolischefen Anders Thornberg tagit del av den rappport som skrivits av polisens tillsynsfunktion för att granska polisens förmåga att bidra till de nationella trafiksäkerhetsmålen, har han bland annat beslutat att trafikpolisen ska fokusera på de som kör lite för fort och köpa in nya mobila fartkameror.
– Det har vi pratat om länge, säger Dennis Örnborg, trafikpolis i Norrköping.
Han berättar att bakgrunden till att man riktar fokus på dem som kör lite, 6-9 kilometer i timmen, för fort är att forskningen visar att det påverkas och medelhastigheten sjunker någon eller ett par kilometer i timmen.
– Det kanske inte låter så mycket men i forskningen är det väldigt mycket.
I stadskärnan visar det sig att upp mot 50 procent kör över den gräns som står på skyltarna.
– Det är stor skillnad på att krocka eller bli påkörd i 50 eller 30 kilometer, säger Dennis Örnborg.
Men en ökad trafikövervakning kräver polisresurser.
– Jag vet inte riktigt när vi ska hinna det eftersom vi inom trafikpolisen har minskat från 35 till färre än tio här i Norrköping, samtidigt som trafiken har ökat. Dessutom ingår vi numer i ingripande verksamheten med mer ordningspolisarbete och ska vi hjälpa till att vakta norska gränsen och flygplatser generellt så är vi inte många kvar som kan göra hastighetskontroller, säger Dennis Örnborg.
Teknisk hjälp i form av fler mobila fartkameror som kan övervaka trafiken är på gång.
– Det handlar om mobila kameror på släp som kan köras till platser där man upplever en otrygghet, exempelvis utanför skolor, säger Dennis Örnborg.
Fast det lär också ta tid för de är inte upphandlade. Just nu finns en sån kamera i hela region Öst.
Fasta fartkameror är det Trafikverket som beslutar om, men också när det gäller dem kan en uppdatering komma framöver.
– Jag har hört att det ska komma kameror som även mäter hastigheten mellan kamerorna, så som de har i Norge, men varje fartkamera kostar 500 000 kronor, så det kanske tar ett par år, säger Dennis Örnborg.
Nollvisionen med färre än 220 döda i trafiken uppnåddes 2020. Enligt Nollvisionens nya mål ska det år 2030 vara högst 133 omkomna i trafiken.
Senare år har mycket blivit bättre med mittseparerade vägar, bättre vägar och säkrare fordon.
– Det enda som inte blivit bättre är människan – vi tar fortfarande dåliga beslut i trafiken, säger Dennis Örnborg.