De senaste veckorna har det skett ett antal allvarliga cykelolyckor i länet. Bland annat avled en kvinnlig cyklist efter att ha blivit påkörd av en bil i rondellen vid Haga i Norrköping och i Söderköping skadades en cyklist allvarligt efter en olycka vid övergångsstället vid Stinsen. Senast på måndagsmorgonen (15 maj) blev en kvinnlig cyklist påkörd av en lätt lastbil vid Lötgatan–Vinkelgatan.
I mars sammanställdes siffror från Kommun- och landstingsdatabasen (Kolada) av Nyhetsbyrån Siren angående cykelvägarna i landet. Där konstaterades att i Norrköping har varje invånare 2 meter cykelväg vilket är nära rikssnittet på 2,1 meter – det innebär plats 168 av landets kommuner. Det står dock klart att cykeltrafiken ökar vilket också är önskvärt av både miljö- och hälsoskäl. Det är då viktigt att infrastrukturen hänger men också att trafikreglerna följs.
Från Norrköpings kommuns sida strävar man naturligtvis efter att göra trafiksituationen så säker som möjligt – inte minst för de oskyddade trafikanterna.
– Det här arbetet handlar om två delar: dels är det fysiska åtgärder när det gäller gång- och cykelbanor och så är det de mjuka bitarna som handlar om information om blamd annat cykelvett, berättar Tanja Forsman, trafikplanerare på kommunen.
Vad det gäller möjligheterna att säkra gång- och cykelbanorna finns en gräns för hur långt man kan komma i innerstaden.
– Det optimala är naturligtvis att ha cykel- och gångvägar helt separerade från biltrafiken men det är inte realistiskt överallt i en så gammal stad som Norrköping. När det gäller nybyggda områden är vi däremot med och bevakar de här frågorna från början för att cykelperspektivet ska finnas med, säger Tanja Forsman som tillägger att kommunen ska främja gång-, cykel och kollektivtrafik enligt de politiska riktlinjerna.
– Har vi ett val ska vi prioritera cykel och gångtrafik.
Men det handlar alltså också om att påverka beteenden genom kampanjer och information.
– Linköping har kört kampanjen "Cykelkarma" där man på ett trevligt sätt har förmedlat till invånarna vad som gäller för cyklister i trafiken. Vi samarbetar med Linköping och jag hoppas att vi kan jobba mer med de här frågorna framöver, poängterar Tanja Forsman som tillägger att man nu har en ansvarig för MM-frågor (mobility management – ett koncept för att främja hållbara transporter och påverka bilanvändningen) sedan årsskiftet på Tekniska kontoret.
Närmast kommer man att anordna en områdeskampanj i Lindö – detta kommer att ske någon gång under året.
– Detaljerna är inte helt klara ännu men en testgrupp kommer att få prova på elcykel, vi kommer att tala om vinsterna med att välja cykel istället för bil men också om cykelvett och vikten att bära hjälm, säger Tanja Forsman.
Både Cykelfrämjandet samt NTF har på sina hemsidor ett antal tips samt genomgångar av vilka regler som gäller för cyklister i trafiken.