Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

På gång: nya skyltar

Nya hastighetsbegränsningar införs nu: Norrköpings kommun ska sätta upp nya hastighetsskyltar runt om i kommunens ytterområden – sammanlagt ska över tusen skyltar bytas ut.

Nya hastighetsskyltar väntar i bland annat Svärtinge.

Nya hastighetsskyltar väntar i bland annat Svärtinge.

Foto: Robert Svensson

TRAFIK2018-08-14 14:00

Riksdagen tog 2008 ett beslut om nya hastighetsgränser i tätbebyggda områden med målsättningen att minska antalet olyckor samt att minska utsläpp och buller. Åren därefter gjorde Norrköpings kommun en trafikanalys och redan 2013 infördes de nya hastighetsbegränsningarna i Norrköpings innerstad.

– Vi var en av de första kommuner i landet och till en början var väl trafikanterna lite ovana men jag upplever att det nu finns en hög acceptans för det här, säger My Wantell, trafikplanerare på Norrköpings kommun.

Nu har det också blivit dags för ytterområdena i Norrköpings kommun att få ändrade hastighetsbegränsningar. Över tusen skyltar kommer att bytas ut i 40 områden: det handlar i de flesta fall om sänkningar men i några fall är det också fråga om höjningar.

– Orsaken till de här sänkningarna är främst att minska antalet olyckor men också olycksutfallet: om man jämför en olycka i 30 kontra 50 kilometer i timmen är det stor skillnad i hur allvarligt skadad man blir, berättar My Wantell som förklarar vilka kriterierna är.

– Vid gator av genomfartskraktär sänker vi i regel från 50 till 40 kilometer i timmen och när det handlar om mindre villagator och i närheten av skolor blir det 30 kilometer i timmen.

Vid huvudgator och viktiga kollektivtrafiksstråk blir hastigheten 40 eller 60 kilometer i timmen – på gator som kan uppvisa störst säkerhet och inte har gående eller cyklister kan det bli 80 kilometer i timmen.

– Vi börjar denna vecka och enligt upphandlingen ska arbetet vara avslutat den sista oktober, vi räknar inte med några trafikstörningar eftersom det bara handlar om omskyltning, bedömer My Wantell.

Hur kommer ni att informera så trafikanter blir medvetna om det här?

– Förutom via media så har vi lagt ut på kommunens webb-sida och det blir också en blänkare på vår Facebooksida. Dessutom har vi haft löpande kontakter med de större vägföreningarna som sprider informationen bland sina medlemmar, säger My Wantell.

På kommunens hemsida finns information om de nya hastigheterna samt en tidsplan för när skyltarna kommer att bytas.

Omskyltning

Vecka 33:

Svärtinge, Storkärret, Markgärdet, Ludden, Kårtorp, Klinga, Hagsätter, Gröndalen samt Fransmansbacke.

Bakgrund

2013 fick Norrköping tätort nya hastigheter. Ytterområdena analyserades samtidigt, och de förslag på nya hastigheter som då togs fram har remitterats till berörda vägföreningar, Trafikverket och länsstyrelsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!