Det är klagomål från grannar samt indikationer på att det råder otydligheter om vad som gäller i korsningen, som fått kommunen att ändra från högerregeln till fyrvägsstoppet. Ett fyrvägsstopp innebär att samtliga har stopplikt vid varje tillfart i korsningen.
– Vi har fått indikationer på att det i dag råder viss otydlighet om vad som gäller i korsningen, det vill säga vem som har företräde. Då kan ett fyrvägsstopp vara en lämplig lösning. Det bidrar också till sänkta hastigheter eftersom att alla måste stanna, säger My Wantell, trafikplanerare, tekniska kontoret.
Det var i mitten av 90-talet som korsningen övergick från huvudled till högerregeln. Nu överges alltså även den senare. Till en början placeras tillfälliga stoppskyltar upp innan fasta skyltar är klara att sättas upp. Fyrvägsstoppet kommer att utvärderas under vintern innan beslut tas om huruvida stoppet ska vara kvar eller inte.
Från korsningen Skepparegatan/Hantverkaregatan har kommunen positiva erfarenheter; man har sett att det fungerar bra och att det blir ett jämt flöde i trafiken. Förutom innebörden i fyrvägsstoppet, att alla måste stanna, kan man se att de flesta kör efter principen "den som stannade först, åker först".
– Det blir ganska naturligt på det sättet, säger My Wantell.
Regeln kom till för 10-15 år sedan, men är inte särskilt använd.
– Den har inte fått den genomslagskraften som man trodde. Men rekommenderar fyrvägsstopp när det är ett jämt trafikflöde från alla håll, och man kan se att det är ett hyfsat jämt trafikflöde på den här platsen, säger My Wantell och berättar att man även övervägt en rondell:
– Men det kräver mer utrymme, som vi inte har på just den här platsen.
Fler förändringar är att vänta i området. Från och med den 14 augusti kommer tung trafik att förbjudas på Lidagatan för genomfart.
– Vi har fått indikationer på att det åker lastbilar där och vi ser ingen anledning till det i ett bostadsområde. De kan åka på E22, säger My Wantell.
Men först ut är fyrvägsstoppet, som kommer att börja gälla någon gång under den här veckan.