Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nya spåren är nu på plats

Efter sex månaders arbete är nu spårbytet på Värmlandsgatan klart. Från och med måndag kommer spårvagnarna rulla där som vanligt igen.

Nu är spårbytet på Värmlandsgatan klart.

Nu är spårbytet på Värmlandsgatan klart.

Foto: Norrköpings kommun

Trafik2018-10-13 15:00

Det var i mitten av april som arbetet med att byta ut de slitna spårvagnsspåren på Värmlandsgatan började.

Ett omfattande arbete som delades upp i två etapper och som haft stor inverkan på trafiken.

Bland annat fick Riksvägen stängas av i nio veckors tid, men nu är de nya spåren slutligen på plats och måndag kommer ersättningsbussarna bytas ut mot spårvagnar igen.

– Det känns självklart jättebra att det här omfattande projektet nu är i hamn, säger Gustav Flodén, enhetschef Spår och el.

De nya spåren har lagts med en metod med längsgående betongbalkar som beräknas hålla i 80 år och som ska göra framtida underhåll mycket enklare.

Dessutom har en ny typ av gummiisolerad räls används vilket ska minska vibrationer och ljud.

– Vi har haft bullerproblematik för boende och det här är en av åtgärderna. Det kommer att vara betydligt tystare nu.

Spåren har också breddats för att förbereda för längre spårvagnar i framtiden.

Hållplatserna har fått väderskydd och tillgänglighetsanpassats så att personer med funktionshinder får det lättare att kliva av och på.

– Vi har även passat på att laga bron vid Beckershov, utfört asfaltering på Riksvägen och justerat till spåret vid Hagaskolan inklusive växlar. Under tiden då spårvägen varit avstängd har även trädbeskärning på Norra Promenaden utförts, samt säkring och målning av kontaktledningsstolpar intill projektet, säger Flodén.

Är det några fler spårarbeten inplanerade den närmsta framtiden?

– Nästa större spårprojekt är Nygatan men det blir 2020 räknar vi med.

I samband med spårarbetet på Värmlandsgatan har det också gjorts en stor upprustning av VA-ledningsnätet i området.

– I både Haga och delar av Marielund hanteras i dag avloppsvatten i ett så kallat kombinerat ledningsnät med spill- och dagvatten i samma ledning. Genom att nu lägga ner nya dagvattenledningar där de korsar spåren har vi förberett för en framtida separering av dag- och spillvattennätet. Det är ett viktigt steg för att bland annat minska sårbarheten vid kraftiga regn, vilka förväntas bli allt vanligare i framtiden på grund dagens och framtida klimatförändringar, säger Magnus Ålstam, VA-ingenjör på Nodra AB i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om