Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny väghållare i Söderköping

Söderköping har fått en ny väghållare. Svevia kommer hädanefter att sköta de statliga vägarna i kommunen under de kommande fyra åren från och med den 1 september – anbudet är värt omkring 24 miljoner kronor.

Ansvaret för bland annat E22 i Söderköpings driftområde går från 1 september över till Svevia.

Ansvaret för bland annat E22 i Söderköpings driftområde går från 1 september över till Svevia.

Foto: Patrik Selsfors

TRAFIK2018-05-30 15:00

Det är ytterst Trafikverket som har ansvar för de statliga vägarna och nu informeras det att man bytt entrepenör: det statliga vägnätet i Söderköpings driftområde kommer från och med 1 september att skötas av det fristående statliga bolaget Svevia. Det handlar om totalt 1073 kilometer väg varav hela 176 kilometer är grusväg – uppdraget är enligt ett pressmeddelande från Svevia att året om och dygnet runt sköta de statliga vägarna i kommunen och hålla dessa säkra och framkomliga. För att möjliggöra detta har Svevia en jourverksamhet som ska bevaka vägarna året om.

– Eftersom driftområdet delvis består av kustklimat karaktäriseras uppdraget vintertid av nyckfulla och snabba väderomslag. När ostanvinden ligger på betyder det oftast stora mängder snö, säger Pär Gustafsson, Svevia i en kommentar.

Man konstaterar också att huvudstråket när det gäller pendling och godstrafik är E22 men även sträckorna mellan kusten och Linköping eller Norrköping, alltså väg 209 och väg 210, till vältrafikerade pendelstråk. Det handlar alltså om att vintertid snöröja, halkbekämpa medan sommaren i huvudsak viks åt löpande vägunderhåll som till exempel att laga sprickor och hål samt se till vägmärken, kantstolpar, viltstängsel och annat.

– Under sommarsäsongen kommer mycket besökare till turistpopulära Götakanal och det sker en markant ökning av trafikintensiteten, samtidigt som båttrafiken stoppar upp biltrafiken genom broöppningarna, avslutar Pär Gustafsson.

Anbudet är värt cirka 24 miljoner kronor per år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!