Tekniska kontoret fått i uppdrag att korta restiden med spårvagnen som går mellan Söder tull och Ljura centrum, för en snabbare förbindelse mellan de södra delarna av stan, Navestad och Hageby, och city. Uppdraget är en del i ambitionen att få fler att välja att resa kollektivt.
Det har funnits två alternativ till Ljuralänkens dragning genom Vasaparken, ett östligt och ett västligt alternativ.
Tekniska nämnden föreslår nu den västra dragningen av spårvägssträckan. Enligt Martin Schmidt, trafikplanerare vid tekniska kontoret, är det tänkt att man ska förlänga spårvagnsspåret från Drottninggatan, förbi Stadsbiblioteket, där bussarna stannar i dag, sedan över Kristinaplatsen och en bit längs med Hagebygatan.
– Söder om förskolan Fridtunatäppan svänger det in en bit i Vasaparken för att sedan ansluta, i Albrektsrondellen, till befintlig spårväg vid Ljura centrum.
Förslaget innebär att Hagebygatan stängs för biltrafik norr om Alreiksgatan. Tanken är också att Kristinaplatsen stängs av för genomfart med bil. Här ska det bara gå bussar och spårvagnar. En ny detaljplan behöver tas fram för hela sträckningen av det nya spåret.
Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden, menar att det västra alternativet tar minst av de gröna områdena i Vasaparken i anspråk.
– Den västliga sträckningen påverkar Vasaparken minst.
Det östra alternativet, som skulle vara en enklare trafiklösning, med tydligare separering av trafikslagen, skulle ta större delar av parken i anspråk och vara dyrare, 91 miljoner mot 80 miljoner kronor för det västra alternativet.
Kommunen har beviljats 38 miljoner i statsbidrag. Tanken är att Ljuralänken ska vara klar om två år, 2018.
Ljuralänken ingår i en helhetslösning för ett framtida kollektivtrafiknät. Det finns förslag om en snabblinje mellan Norr tull och Kvarnberget, en ny linje som inte skulle gå via Trozelligatan och inte via Öster. Sträckan mellan Kvarnberget och city är den mest trafikerade i dag.
Kommunen är samtidigt mån om en dialog med Östgötatrafiken och Region Östergötland, som ansvarar för driften av kollektivtrafiken, om fortsatt trafik längs Trozelligatan, för fortsatt trafikering av hållplatserna Broocmans plan och Albrektsvägen.
Det finns också långsiktiga planer på spårväg till Vrinnevisjukhuset och till Butängen i samband med att en ny stadsdel växer fram i och med byggandet av Ostlänken.
Frågan om Ljuralänken lyfts nu vidare till kommunstyrelsen som ska besluta om fortsatt hantering av ärendet.