Kollektivtrafikbaromotern gör varje år en stor kvalitets- och attitydsundersökning för att se hur nöjda kunderna är med sina resor och kollektivtrafikföretag.
Nu har årsrapporten för 2017 presenterats och Östgötatrafiken får där femte bästa betyg av de 22 deltagande företagen när det gäller kundnöjdhet.
67 procent av Östgötatrafikens kunder är nöjda med företaget, vilket är något högre än det nationella snittet som ligger på 58 procent.
Undersökningen visar också att åtta av tio av Östgötatrafikens kunder är nöjda med sin senaste kollektivtrafikresa.
Ett område som Östgötatrafiken försökt förbättra är att det ska bli enklare att köpa biljett.
– Kundernas betyg gällande enkelheten har varit för lågt. Därför genomförde vi ett antal sortiments- och prisjusteringar den 1 februari för att förenkla och locka fler till kollektivtrafiken, säger Sofia Malander, vd Östgötatrafiken i ett pressmeddelande.
Att det känns tryggt att resa kollektivt är en annan sak som belyses i undersökningen, liksom vikten av att ge information vid störningar och förseningar.
– Vad gäller tryggheten får vi ett betyg som ligger klart högre än det nationella snittet och när det gäller information vid störningar och stopp har vi gjort förbättringar som gör att vi under 2017 når en topplacering i Sverige. Vi arbetar målmedvetet med förbättringar inom flera områden. Kollektivtrafikens andel av den motorburna trafiken är 23 procent. Ett hållbart samhälle kräver att vi når en betydligt högre marknadsandel än så, säger Sofia Malander.