Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Faran med att cykla onykter

Att ta cykeln hem efter en kväll på krogen är inte ovanligt – men det finns så klart risker. I en ny forskningsstudie har alkoholens roll vid dödsfall med cyklister kartlagts.

Ny studie. VTI har tittat närmare på  alkoholens roll vid dödsolyckor med cyklister.

Ny studie. VTI har tittat närmare på alkoholens roll vid dödsolyckor med cyklister.

Foto: Nesvold, Jon Olav

TRAFIK2018-01-11 08:00

Det är Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) som tittat närmare på det här med alkoholens roll vid dödsolyckor med cyklister.

VTI har gjort en analys av Trafikverkets data över omkomna cyklister.

Analysen omfattade 236 cyklister som omkommit 2006-2015 och ungefär elva procent av dem hade alkohol i blodet. Många av dem var dessutom kraftigt berusade. Medelkoncentrationen bland dem som varit alkoholpåverkade var nämligen 1,78 promille.

Enligt studien tycks unga män som nattcyklar med alkohol i kroppen vara en riskgrupp, speciellt om de cyklar utan lyse.

För att gräva djupare i ämnet gjordes även en intervjustudie.

Resultaten visar att många ser stora fördelar med att cykla trots alkoholpåverkan, samtidigt som de inte alltid tänkt på riskerna. Många tror även att omgivningen tycker det är acceptabelt att cykla när man är berusad.

– Det förväntas däremot att en person som har druckit så mycket att det blir svårt att cykla på ett säkert sätt har omdömet att själv ta beslutet att avstå, säger Henriette Wallén Warner, forskare på VTI i ett pressmeddelande.

För att minska förekomsten av och graden av alkoholpåverkan i samband med cykling föreslår forskarna informationskampanjer. Däremot rekommenderas inte införandet av en promillegräns.

– De intervjuade ser inte alkoholpåverkad cykling som ett samhällsproblem och det finns en låg acceptans för införande av promillegräns för cykling. Den skulle förmodligen inte efterlevas, säger Henriette.

Studien ingår i ett treårigt forskningsprogram om oskyddade hjulburna trafikanter som finansierats av Länsförsäkringars forskningsfond.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om