På torsdagen meddelade Östgötatrafiken att Transdev nu får fortsätta köra Norrköping stadstrafik fram till juni 2030. Det handlar om ett kontrakt som omfattar hela Norrköpings stadstrafik med 18 bussar och 25 spårvagnar och under kontraktets gång kommer trafiken att utökas med elva nya busslinjer. Avtalet i Norrköping är värt 1,3 miljarder kronor och kommer att träda i kraft den 15 juni 2020.
Transdev har kört buss- och spårvagnstrafik sedan 2004 men nytt för detta kontrakt är förnyelsen av hela bussflottan med 37 nya bussar varav två är helt nya depåladdade elbussar – detta kommer att leda till ökad komfort för resenärerna enligt ett pressmeddelande från Transdev. Enligt detta kommer bussarna att uppgraderas med luftkonditionering, USB-laddare samt wifi. När det gäller spårvagnarna kommer Norrköpings kommun fortsatt att ha ansvaret för underhåll och den dagliga skötseln.
Från Transdevs sida är man nöjda med att ha rott kontraktet i hamn.
– Vi är väldigt glada och stolta över att ha fått Östgötatrafiken fortsatta förtroende att driva trafiken i Norrköping. Vi har en riktigt bra lokal kännedom och har kört Norrköpings stadstrafik sedan 2004. Vi kommer fortsätta med det goda arbetet. Det blir också jätteintressant att vara med trafikutökningsprocessen, säger Marie-Louise Arnell, affärschef Transdev Östergötland.
Förutom kontraktet som nu är klart kommer Östgötatrafiken och Transdev att skriva under ett samverkansavtal som kommer att ge riktlinjer för hur parterna för "hur parterna kommer arbeta tillsammans framöver för att säkerställa att trafiken förbättras kontinuerligt.".
– Både Östgötatrafiken och Transdev vill utveckla trafiken i Norrköping. Vi kommer använda vår internationella erfarenhet från verksamheten vi har i 20 länder samt vår lokala kännedom för att kontinuerligt komma med nya förslag på trafikförbättringar, säger Gunnar Schön, vd för Transdev Sverige AB i pressmeddelandet.
Östgötatrafiken har också ett avtal angående Linköpings stadstrafik klart: där är det Nobina som kommer att köra stadstrafiken.
- Vi ser fram mot att i nära samverkan med Nobina och Transdev vidareutveckla och göra kollektivtrafiken i länets två största städer ännu mer attraktiv och konkurrenskraftig. Inpendlingen till Linköping och Norrköping är mycket stor, så en väl fungerande stadstrafik är viktig för väldigt många i vårt län, säger Sofia Malander, vd Östgötatrafiken i ett uttalande.
Tilldelningsbeslutet kan överklagas fram till den 10 februari.