Efter ett inlägg på sociala medier där polisen berättar om sitt arbete och resultat efter insatsveckan mot människohandel är frågorna många. Förutom de självklara om hur människorna som säljer sex mår, under vilka förhållanden de lever, vem som köper sex av kvinnorna och varför, är en av frågorna varför polisens presstalespersoner inte vet vem de ska förmedla kontakt till, vem som är talesperson efter att inlägget lagts ut eller när någon kan tänkas svara på medias frågor.
– Den som publicerar och skriver under har ansvar för att följa varje publicering, säger lokalpolisområdeschefen i Norrköping Peter Wahlberg, innan han bollar vidare mina frågor till Michael Lindqvist, operativ chef.
– Kommunikationsavdelningen och presstalespersonerna har varit involverade när det gäller extern och intern kommunikation, men det kan ha fallerat vilket inte är första gången, säger Michael Lindqvist.
Han vill inte ta på sig något ansvar för hur kommunikationen skötts i den här frågan.
Däremot ser han snabbt till att den polis som skrev inlägget ringer upp.
Fast polisen säger sig ju vilja vara transparanta, särskilt när det gäller att förmedla nyheter, då ska väl journalister inte behöva ta omvägen via två polischefer?
– Nej, du har rätt, vi behöver omhänderta våra inlägg så att det är möjligt att ställa följdfrågor, det ligger i vårt intresse också, säger Michael Lindqvist.