Det är i Getmansrike som den mytomspunna Getmannen enligt muntlig tradition ska ha bott. Namnet Getmansrike kommer nämligen, enligt Institutet för språk och folkminnen (Isof), från en muntlig sägen om en trollgubbe kallad "Getagubben" eller Jetagubben, som höll sig med getter i området. Gubben ska ha bott i det ensliga området för naturreservatet i närheten av torpet Fallbron öster om gården Sibborp.
Getmansrike är ett naturreservat i de östra delarna av markstridsskolan P4 Kvarns skjutfält på gränsen mellan Ljung och Kristberg. Naturreservatet ligger lättillgängligt längs med väg 1120 som går mellan Tjällmo och Ljungsbro.
Naturreservatet bjuder enligt Länsstyrelsen på höga naturvärden som långsamt vuxen barrskog, hänglav samt insekter som bromshjon.
Det finns en utmärkt vandringsled men det går även bra att ströva fritt på området om man inte är av den skrockfulla typen.
I dagens samhälle finns nämligen förutom den historiska sägnen en modern sägen om den så kallade Getmannen. Fenomenet Getmannen härstammar från en fotografering av en man ifrån Amerika som iklätt sig en getdräkt ämnad för jakt som sedan blev viral på internet. Efter detta följde sedan flera berättelser både utomlands och i Sverige där personer berättade om mystiska och skrämmande möten med Getmannen som ofta beskrivs som en mansgestalt som kan ändra form, skriver Isof.
Vi kontaktade Björn Ivarsson Lilieblad, avdelningschef på Östergötlands länsmuseum som också är historiker och bland annat har skrivit en bok om sägner i Östergötland. Vi undrade om han visste något om Getmannen, han svarade fort på vårt mail:
– Kul ämne! Jag har också hört berättelser om Getmannen. Spännande!
Björn berättar att det generellt sett ligger väldigt lite sanning eller ingen alls i sägner och myter som den om Getmannen.
– Getmannen har som många andra myter och sägner någon slags funktion, de är meningsskapande, underhållande eller förklarande.
Han lyfter bland annat fram exempel på hur troll förr tiden i kunde ge förklaringar till varför personer försvann i skogen. Björn menar att sägner kanske fyllde luckan mellan det man kunde förklara och det som inte gick att förklara, en slags gränsvakt mellan det som är svårt att förstå och verkligheten.
– Naturen blir för många inne i städerna alltmer avlägsen idag. Naturen kan upplevas som något som hotar oss och då blir Getmannen en slags förkroppsligad natur som kommit för att utkräva hämnd.
Getmannen har ändå en särställning bland myterna och sägnerna eftersom det är en samtida och inte en historisk myt.
– Just Getmannen är något av en viral urban nutida legend. Ett internetfenomen som inte fått samma spridning utan dagens teknik.
Den historiska myten om "vår" Getman i Ljung, tror Björn kan ha uppkommit som en reaktion på något som ses som annorlunda och avvikande. Mannen med getterna kan ha triggat den effekten.
– Jag kan tänka mig att han kanske var annorlunda som person, höll sig med getter, och så har det räckt för att man börjar prata och skvallra om honom.
Björn ser sammanträffandet med den urbana nutida myten om Getmannen och namnet på naturreservatet Getmansrike som ett silverfat för den som kanske vill skriva berättelser om Getmannen.
– Spännande, jag blir själv nyfiken på att åka dit och titta på det här, säger han och skrattar.