Tidigare har de cirka 3300 kunderna med enskilt avlopp i Motala kommun fÄtt en pappersavisering nÀr den Ärliga slamtömningen planeras. Framöver blir aviseringen enbart digital pÄ Motala kommuns "Mina sidor" eller i Vatten och avfalls egen app.
Varför slopas pappersaviseringen för de som vill ha kvar den?
â Den administrativa kostnaden för hantering av enskilda utskick blir för kostsam, sĂ€ger Roger Ek enhetschef pĂ„ avfallsenheten.
Han poÀngterar att den grundlÀggande orsaken till förÀndringen bygger pÄ kommunens övergripande beslut om digitalisering som skapar nya kanaler att nÄ ut med information.
Det köper Kjell Abrahamsson, ordförande PRO TjÀllmo, men han Àr kritisk till kommunens brevutskick till kunder med enskilda avlopp om förbÀttringar som genomförts inför 2021.
â Den borttagna pappersaviseringen nĂ€mns i förbifarten och uttrycker allmĂ€nt luddigt de digitala tjĂ€nsterna som erbjuds som alternativ.
Riktig dÄligt tycker Kjell, som direkt tÀnker pÄ fastighetsÀgare inom PRO TjÀllmo.
â Jag uppskattar att ungefĂ€r 25 av 100 hos oss som Ă€r över 75 Ă„r inte har kunskap eller möjlighet att lösa de digitala alternativen. De som inte klarar av internet, dator eller smarttelefon blir lidande.
Roger Ek, hur blir fastighetsÀgare med enskilt avlopp aviserade om de inte har kunskap eller tillgÄng till internet och smartphones?
â Kundcenter kan ge besked över telefon om nĂ€r du ligger pĂ„ schemalagd slamtömning, man kan Ă€ven boka in tömningar dĂ€r.
Kjell Abrahamsson tycker att det lÄter bra, men han önskar att det hade förmedlats tydligare i utskicket.
â En del Ă€ldre kan sĂ€kert fĂ„ hjĂ€lp med att tillgĂ€ngliggöra sig informationen, men grundtanken mĂ„ste vara att man som fastighetsĂ€gare ska klara av detta sjĂ€lv och det tror jag bestĂ€mt inte att alla gör.
Roger Ek svarar:
â Vi Ă€r medvetna om att alla kanske inte har kunskap eller möjlighet att besöka vĂ„r webbplats för att söka information. Om man inte kommer Ă„t "Mina sidor" eller appen sĂ„ kan alltid vĂ„rt kundcenter svara pĂ„ dina frĂ„gor.
Roger Ek konstaterar att utskicket om förÀndringarna kom ut lite sent pÄ grund av arbetet att fÄ de digitala lösningarna pÄ plats.
â Informationen kom inte ut sĂ„ tidigt som vi hoppats.
Kjell Abrahamsson tycker att den dÄliga framförhÄllningen lÀmnar mer att önska.
â Möjligheten fanns att kontakta till exempel PRO tidigare för att gĂ„ ut med den hĂ€r informationen till organisationen sĂ„ att vi skulle kunna förbereda och hjĂ€lpa de som inte klarar av det digitala.