Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

De Àr kritiska till slopad pappersavisering om tömning

Inga mer pappersaviseringar meddelar Motalas Tekniska serviceförvaltning. Riktigt dÄligt tycker PRO TjÀllmo.

Aviseringen för slamtömning i Motala och Vadstena kommun kommer framöver ske digitalt.

Aviseringen för slamtömning i Motala och Vadstena kommun kommer framöver ske digitalt.

Foto: Lena Dahlberg

TjÀllmo2021-02-26 16:00

Tidigare har de cirka 3300 kunderna med enskilt avlopp i Motala kommun fĂ„tt en pappersavisering nĂ€r den Ă„rliga slamtömningen planeras. Framöver blir aviseringen enbart digital pĂ„ Motala kommuns "Mina sidor" eller i Vatten och avfalls egen app. 

Varför slopas pappersaviseringen för de som vill ha kvar den? 

– Den administrativa kostnaden för hantering av enskilda utskick blir för kostsam, sĂ€ger Roger Ek enhetschef pĂ„ avfallsenheten. 

Han poÀngterar att den grundlÀggande orsaken till förÀndringen bygger pÄ kommunens övergripande beslut om digitalisering som skapar nya kanaler att nÄ ut med information.

Det köper Kjell Abrahamsson, ordförande PRO TjĂ€llmo, men han Ă€r kritisk till kommunens brevutskick till kunder med enskilda avlopp om förbĂ€ttringar som genomförts inför 2021. 

undefined
Kjell Abrahamsson, ordförande PRO TjÀllmo.

– Den borttagna pappersaviseringen nĂ€mns i förbifarten och uttrycker allmĂ€nt luddigt de digitala tjĂ€nsterna som erbjuds som alternativ. 

Riktig dĂ„ligt tycker Kjell, som direkt tĂ€nker pĂ„ fastighetsĂ€gare inom PRO TjĂ€llmo. 

– Jag uppskattar att ungefĂ€r 25 av 100 hos oss som Ă€r över 75 Ă„r inte har kunskap eller möjlighet att lösa de digitala alternativen. De som inte klarar av internet, dator eller smarttelefon blir lidande.  

undefined
Aviseringen för slamtömning i Motala och Vadstena kommun kommer framöver ske digitalt.

Roger Ek, hur blir fastighetsÀgare med enskilt avlopp aviserade om de inte har kunskap eller tillgÄng till internet och smartphones?

– Kundcenter kan ge besked över telefon om nĂ€r du ligger pĂ„ schemalagd slamtömning, man kan Ă€ven boka in tömningar dĂ€r. 

Kjell Abrahamsson tycker att det lĂ„ter bra, men han önskar att det hade förmedlats tydligare i utskicket. 

– En del Ă€ldre kan sĂ€kert fĂ„ hjĂ€lp med att tillgĂ€ngliggöra sig informationen, men grundtanken mĂ„ste vara att man som fastighetsĂ€gare ska klara av detta sjĂ€lv och det tror jag bestĂ€mt inte att alla gör. 

Roger Ek svarar:

– Vi Ă€r medvetna om att alla kanske inte har kunskap eller möjlighet att besöka vĂ„r webbplats för att söka information. Om man inte kommer Ă„t "Mina sidor" eller appen sĂ„ kan alltid vĂ„rt kundcenter svara pĂ„ dina frĂ„gor.

Roger Ek konstaterar att utskicket om förĂ€ndringarna kom ut lite sent pĂ„ grund av arbetet att fĂ„ de digitala lösningarna pĂ„ plats. 

– Informationen kom inte ut sĂ„ tidigt som vi hoppats. 

Kjell Abrahamsson tycker att den dĂ„liga framförhĂ„llningen lĂ€mnar mer att önska. 

– Möjligheten fanns att kontakta till exempel PRO tidigare för att gĂ„ ut med den hĂ€r informationen till organisationen sĂ„ att vi skulle kunna förbereda och hjĂ€lpa de som inte klarar av det digitala. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!