Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

De är kritiska till slopad pappersavisering om tömning

Inga mer pappersaviseringar meddelar Motalas Tekniska serviceförvaltning. Riktigt dåligt tycker PRO Tjällmo.

Aviseringen för slamtömning i Motala och Vadstena kommun kommer framöver ske digitalt.

Aviseringen för slamtömning i Motala och Vadstena kommun kommer framöver ske digitalt.

Foto: Lena Dahlberg

Tjällmo2021-02-26 16:00

Tidigare har de cirka 3300 kunderna med enskilt avlopp i Motala kommun fått en pappersavisering när den årliga slamtömningen planeras. Framöver blir aviseringen enbart digital på Motala kommuns "Mina sidor" eller i Vatten och avfalls egen app. 

Varför slopas pappersaviseringen för de som vill ha kvar den? 

– Den administrativa kostnaden för hantering av enskilda utskick blir för kostsam, säger Roger Ek enhetschef på avfallsenheten. 

Han poängterar att den grundläggande orsaken till förändringen bygger på kommunens övergripande beslut om digitalisering som skapar nya kanaler att nå ut med information.

Det köper Kjell Abrahamsson, ordförande PRO Tjällmo, men han är kritisk till kommunens brevutskick till kunder med enskilda avlopp om förbättringar som genomförts inför 2021. 

undefined
Kjell Abrahamsson, ordförande PRO Tjällmo.

– Den borttagna pappersaviseringen nämns i förbifarten och uttrycker allmänt luddigt de digitala tjänsterna som erbjuds som alternativ. 

Riktig dåligt tycker Kjell, som direkt tänker på fastighetsägare inom PRO Tjällmo. 

– Jag uppskattar att ungefär 25 av 100 hos oss som är över 75 år inte har kunskap eller möjlighet att lösa de digitala alternativen. De som inte klarar av internet, dator eller smarttelefon blir lidande.  

undefined
Aviseringen för slamtömning i Motala och Vadstena kommun kommer framöver ske digitalt.

Roger Ek, hur blir fastighetsägare med enskilt avlopp aviserade om de inte har kunskap eller tillgång till internet och smartphones?

– Kundcenter kan ge besked över telefon om när du ligger på schemalagd slamtömning, man kan även boka in tömningar där. 

Kjell Abrahamsson tycker att det låter bra, men han önskar att det hade förmedlats tydligare i utskicket. 

– En del äldre kan säkert få hjälp med att tillgängliggöra sig informationen, men grundtanken måste vara att man som fastighetsägare ska klara av detta själv och det tror jag bestämt inte att alla gör. 

Roger Ek svarar:

– Vi är medvetna om att alla kanske inte har kunskap eller möjlighet att besöka vår webbplats för att söka information. Om man inte kommer åt "Mina sidor" eller appen så kan alltid vårt kundcenter svara på dina frågor.

Roger Ek konstaterar att utskicket om förändringarna kom ut lite sent på grund av arbetet att få de digitala lösningarna på plats. 

– Informationen kom inte ut så tidigt som vi hoppats. 

Kjell Abrahamsson tycker att den dåliga framförhållningen lämnar mer att önska. 

– Möjligheten fanns att kontakta till exempel PRO tidigare för att gå ut med den här informationen till organisationen så att vi skulle kunna förbereda och hjälpa de som inte klarar av det digitala. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!