Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu är affären klar - Gästis i Tjällmo får nya ägare

Norrköpingsbaserade Previdensia köper fastigheten och hoppas få godkännande att starta stödjande verksamhet för barn och ungdomar.

Karin Svedman, Lars Kullbrandt, Tobias Svedman ägare och grundare av Previdensia.

Karin Svedman, Lars Kullbrandt, Tobias Svedman ägare och grundare av Previdensia.

Foto: Rolf Hansson

Tjällmo2021-12-26 18:30

Previdensia med kontor i Åby utanför Norrköping blir ny ägare till Gästgivargården i Tjällmo. De meddelar att köpet är klart med tillträde den 31 januari. 

Därmed har företaget nått första delmålet på vägen att bli godkända och få starta upp sin verksamhet i fastigheten. 

– Såklart är det jätteroligt att ha fått ett godkännande från Motala kommun och inte minst från Tjällmoborna, säger Lars Kullbrandt som är verksamhetschef. 

I nästa steg av Previdensias verksamhetsansökan behövs ett godkännande från Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO). Den processen kan ta minst ytterligare ett halvår, säger Lars Kullbrandt. 

– Så även om vi får tillgång till fastigheten ligger en uppstart av verksamheten minst ett år bort.

I Gästis fastighet vill Previdensia driva en socialt stödjande verksamhet riktad till barn och unga vuxna med och utan neuropsykiatrisk diagnos. De vill erbjuda ungdomarna tillfälligt boende och sysselsättning när vardagen inte fungerar i förhållande till samhälle och skola. 

Det relativt nya företaget startade sin verksamhet i september 2020. De har nu sex anställda och förvärvet av fastigheten i Tjällmo kan betyda en expansion av personalstyrkan menar Lars Kullbrandt. 

Ges klartecken att dra igång så planerar de att ha personal på plats dygnet runt. 

– När vi väl är där börjar det stora arbetet med att bygga upp verksamheten. Jag räknar med att det krävs cirka sex till åtta personal, allt som allt, för att få en dygnet runt-verksamhet att rulla

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!