Den här veckan har Linköpings universitet, LiU, samlat fordonsexperter från hela världen till ett symposium på Vildmarkshotellet.
Experterna från forskning och industri träffas för att utbyta erfarenheter och få del av de senaste rönen kring framtidens självkörande fordon.
Programmet är späckat av föredrag om allt ifrån bilar i smarta städer och framtiden för bilar, robotar och människor till bättre bränsleekonomi, kolonnkörning – fordon som automatiskt följer ett ledarfordon – och effektivare dieselmotorer.
Det låter som science fiction med självkörande fordon – men framtiden är redan här. Det finns inslag av tekniken i några moderna bilmodeller i dag, där föraren kan släppa gasen och bromsen vid köbildning, varpå bilen håller avståndet till framförvarande bil.
Och om tio år kan det rulla helt självkörande fordon i svenska städer. Det finns i alla fall utvecklingsplaner för att nå dit, enligt Lars Eriksson, professor i Fordonssystem vid Linköpings universitet och värd för årets symposium.
– Det här är en konferens som behandlar den teknik som behövs för att göra till exempel självkörande bilar säkra och för att de ska kunna styra själva. Man kallar det ibland mekatronik, säger Lars Eriksson.
Mekatronik är en blandning av mekanik och elektronik, där den senare är "hjärnan och intelligensen".
– Datorsystemen är en del av elektroniken, säger Lars Eriksson och talar om analys av olika situationer och planering av manövrar, som till exempel ett filbyte.
– Det här är spännande teknik, som är lätt att ta till sig för gemene man. Men tyngdpunkten på konferensen är mer åt effektiva fordon, bränslesnåla fordon.
Vad ska man ha självkörande fordon till?
– En sak är att datorerna kan analysera omvärldssituationen mer noggrant än vad vi människor kan göra, i vissa fall. Vi kan kanske hålla koll framåt och i en backspegel bakåt, men med flera kameror kan de hålla uppsikt runt om hela bilen.
– Det är drömmen om en nollvision: inga skadade i trafiken. De självkörande skulle kunna hjälpa till med det. En annan sak som man ibland brukar framhålla är att med de självkörande bilarna kan vi kanske få ökad mobilitet för äldre som inte längre klarar av att köra själv, säger Lars Eriksson och talar om utmaningen med en åldrande befolkning.