Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett steg närmare svenskens idé

Mats Järlström från Norrköping har kämpat med sin idé om hur länge trafikljusen borde lysa gult i sju år nu. Och snart kan det ge resultat.

Mats Järlström från Norrköping bor i USA sedan 32 år. Han är på väg att förändra världens trafikljus.

Mats Järlström från Norrköping bor i USA sedan 32 år. Han är på väg att förändra världens trafikljus.

Foto: Institute for Justice

Teknik & ingenjörskonst2020-03-11 08:00

I höstas skrev Folkbladet om svenskamerikanen Mats Järlström, ursprungligen från Norrköping, och hans kamp för att räkna ut hur det gula ljuset i trafikljus borde lysa. Allt började med att hans fru fastnade i en "red cam" (en kamera i en korsning) och fick en bot då hon körde mot rött.

Kort sammanfattat menar Mats Järlström, som är ingenjör och bland annat gick den fyraåriga tekniska linjen på Ebersteinska, att det gula ljuset lyser alldeles för statiskt och inte tar hänsyn till om man kör rakt fram eller svänger. Det visar också statistik som han hänvisar till, där det framkommer att merparten av de som fångas av "red cams" svänger höger. De har alltså bromsat in mer, än de som ska rakt fram, menar Mats Järlström.

– Det är ganska lätt att klura ut egentligen. Bara att ingen tänkt på det under de 99 år som trafikljusen haft det gula lyset. Jag menar att man måste kunna ta kurvor med en ”komfortabel hastighet”. Och den är den tiden jag har tittat på och räknat ut, berättade han för Folkbladet i höstas.

Efter många års kamp kom genombrottet i höstas då ITE, en internationell sammanslutning av 16 000 ingenjörer i transportsektorn, började kika på Mats Järlströms metod. Och nyligen lade ITE:s tidning ITE Journal fram modellen, som bygger på Mats Järlströms ide. Detta kan få genomslag på världens trafikljus. Men dock inte i Sverige – här har vi redan en mer generös gul tid än de flesta andra länder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!