Mats Werner har varit kommunpolitiker i 35 år i Strängnäs kommun och suttit på flera ledande poster. Nu är han på väg att pensionera sig från politiken.
Han var från början skeptisk till det avtal som Strängnäs tecknade med Promarina om drift av småbåtshamnarna i Strängnäs och Mariefred och är i dag, två år senare, inte mindre skeptisk.
Tecknade långt avtal
- Vi förespeglades att det skulle hända saker när Promarina tog över driften, men det enda som hänt är att de höjt avgifterna för båtplatser alldeles hutlöst.
Det som Mats Werner främst vänder sig emot är att man tecknade ett avtal på så lång tid som 15 år utan kontrollstationer och vitesklausuler som gör att man kan sätta press på Promarina att uppfylla sin del av villkoren i avtalet.
Också det avtal som Norrköping tecknat är på 15 år och inte heller i det finns det vitesklausuler. Däremot finns en hänvisning till jordabalken som gör det möjligt för kommunen att häva avtalet vid avtalsbrott.
Okunskap
Mats Werner tror inte att det har någon större betydelse. Det blir ingen lätt match att bevisa att Promarina brutit mot avtalet, menar han.
- Häver kommunen avtalet kommer Promarina presentera en massa kostnader som man haft.
Enligt Mats Werner har Promarina inte gjort något av det man förbundit sig att göra i Strängnäs och Mariefred.
- Än så länge har man bara hostat in pengar från båtägarna och inte lagt ett korvöre på det som vi kom överens om att de skulle göra.
Att det blir så här tror han beror på okunskap. Kommuner är dåliga på att skriva avtal.
- Promarina är att gratulera och kommunen har väl bara att hoppas på det bästa. Man lär inte komma ur det här och vill Promarina inte göra annat än plocka in intäkter så kommer de inte att göra annat heller.
Mats Werner tror att övriga politiker i Strängnäs nu också insett sitt misstag och att deras tystnad beror på att inte vill ha en pinsam diskussion.