"En dundertabbe av kommunen"

- Kommunen har gjort en dundertabbe som skrivit avtal med på så lång tid utan några som helst garantier eller vitesklausuler. Vi har i princip inte något att sätta emot, säger Mats Werner (KD), kommunpolitiker i Strängnäs.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Foto: Privat

STRÄNGNÄS2011-04-01 03:00

Mats Werner har varit kommunpolitiker i 35 år i Strängnäs kommun och suttit på flera ledande poster. Nu är han på väg att pensionera sig från politiken.

Han var från början skeptisk till det avtal som Strängnäs tecknade med Promarina om drift av småbåtshamnarna i Strängnäs och Mariefred och är i dag, två år senare, inte mindre skeptisk.

Tecknade långt avtal
- Vi förespeglades att det skulle hända saker när Promarina tog över driften, men det enda som hänt är att de höjt avgifterna för båtplatser alldeles hutlöst.

Det som Mats Werner främst vänder sig emot är att man tecknade ett avtal på så lång tid som 15 år utan kontrollstationer och vitesklausuler som gör att man kan sätta press på Promarina att uppfylla sin del av villkoren i avtalet.

Också det avtal som Norrköping tecknat är på 15 år och inte heller i det finns det vitesklausuler. Däremot finns en hänvisning till jordabalken som gör det möjligt för kommunen att häva avtalet vid avtalsbrott.

Okunskap
Mats Werner tror inte att det har någon större betydelse. Det blir ingen lätt match att bevisa att Promarina brutit mot avtalet, menar han.

- Häver kommunen avtalet kommer Promarina presentera en massa kostnader som man haft.

Enligt Mats Werner har Promarina inte gjort något av det man förbundit sig att göra i Strängnäs och Mariefred.

- Än så länge har man bara hostat in pengar från båtägarna och inte lagt ett korvöre på det som vi kom överens om att de skulle göra.

Att det blir så här tror han beror på okunskap. Kommuner är dåliga på att skriva avtal.

- Promarina är att gratulera och kommunen har väl bara att hoppas på det bästa. Man lär inte komma ur det här och vill Promarina inte göra annat än plocka in intäkter så kommer de inte att göra annat heller.

Mats Werner tror att övriga politiker i Strängnäs nu också insett sitt misstag och att deras tystnad beror på att inte vill ha en pinsam diskussion.

Fakta: Löfteskarusellen

* Oxelösund. Promarina tecknade samarbetsavtal med Oxelösunds kommun i februari 2008. Enligt avtalet skulle Promarina köpa kommunens sex småbåtshamnar och bygga badhotell med restaurang och spa. Utanför avtalet fanns löften om att bygga en uppvärmd pool och ny serviceanläggning samt flytta sjömacken. Men Promarina backade från löftet om spahotell och kommunen backade då i sin tur på försäljningen. Istället fick Promarina köpa en hamn och arrendera resten. Kommunen däremot uppfyllde sitt löfte att bygga vågbrytare för tre miljoner.
Promarina lovade investeringar för 19 miljoner kronor i ett inledningsskede.
Hittills har Promarina byggt nytt servicehus och renoverat sjömacken.
Orsaken till att det inte blev något spahotell är enligt Promarinas vd Mats Bylund att finanskrisen kom emellan och man inte ansåg sig ha råd med en så dyr investering.

* Strängnäs.

Promarina vann en intressetävling för utvecklingen av hamnen och tecknade arrendeavtal med Strängnäs kommun i februari 2009. Bland annat lovade man att alla fasta bryggor skulle rivas och ersättas med flytbryggor, hamnen skulle muddras och man skulle bygga nytt servicehus.
Det handlade om investeringar på mellan 14 och 20 miljoner kronor.
Inget av detta har gjorts. Enligt Promarina beror förseningen på att länsstyrelsens ställer krav på en marinarkeologisk undersökning innan man får börja muddra och riva de gamla bryggorna, att länsstyrelsen jobbar långsamt och att allt nu riskerar att bli dyrare.

* Arkösund.

Promarina vann en intressetävling för utvecklingen i kajen 2008 och lovade tillsammans med Arkösunds hotell att bygga ny gästhamn med 200 platser, åretrunthotell med hundra rum, bostadsrätter, butiker och restauranger. I februari 2010 skrevs ett arrendeavtal under där Promarina förbinder sig att bygga ut gästhamnen med upp till 200 båtplatser.
Hur många miljoner de ursprungliga planerna skulle ha kostat sas aldrig. Däremot att en ny gästhamn kostade mellan 10 och 15 miljoner kronor att bygga.
Inga av de ursprungliga löftena har uppfyllts. Det beror enligt Promarinas vd på att Arkösunds hotell hoppade av. Förklaringen till att de inte blivit fler nya båtplaster än de 50 som man la ut 2009, är att myndigheterna är senfärdiga med tillstånd.

* Uddevalla.

Promarina tecknade i februari 2011, tillsammans med en lokal entreprenör som man bildat bolag med, arrendevavtal med Uddevalla kommun. I satsningen utlovas en utbyggd gästhamn, servicehus, sjömack, restaurang och café, en länga med sjöbodar och en hall för butiker.
Det handlar om investeringar på mellan 40-45 miljoner kronor, den största satsning som Promarina lovat hittills. Enligt Promarinas vd kommer det att ta tre till fem år innan de större projekten blir klara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om