Opel Astra Nürburgring Edition är egentligen en Opel Astra GTC som fått lite annan utstyrsel. Andra hjul, kjolar och lite fräcka dekorationer. En bil för samlare, möjligen, eftersom den tillverkas i en begränsad upplaga. 835 exemplar.
Något svenskt pris finns inte på bilen eftersom den inte kommer att säljas här, men eftersom Astra GTC kostar ruggiga 263 000 kronor så är i alla fall en sak klar - den skulle ha blivit oanständigt dyr.
Men visst, kul att köra är den när man väl brottat sig ner i förarstolen och efter viss akrobatik fått grepp om bilbältet. Som att köra radiobil på tivoli. Det tröttnade jag på i 12-årsåldern och man tröttnar snart på att strutta fram i den här leksaken också.
Fast det bör kanske tilläggas att jag förmodligen inte tillhör den målgrupp som Opel vill nå med den här bålgetingen. Bilens uppgift är nog dessutom främst att tvätta bort lite av märkets tråkighetsstämpel.
Den ser tuff ut. Definitivt uppkäftigare än VW Golf GTI. Och nog finns det pulver så det räcker i maskinrummet. 240 hästar har Opel Performace Center (OPC) med hjälp av högre turbotryck lyckats pumpa ur 2,0-literssnurran (nästan identisk med den som i mer civiliserat skick sitter i Saab 9-3). Det räcker för att nå 100 km/t på 6,4 sekunder och en toppfart på 244 km/t. Hur mycket koldioxid bilen då släpper ut vet jag inte men i snitt handlar det om 221 gram per kilometer.
Känns inte såna här siffror aningen fel i dessa tider? Speciellt om man ser till vilket transportarbete den här kärran utför. Medan den vanliga femdörrarsversionen av nya Astra är en ovanligt vettig och sympatisk bil är den här trånga och förkrympta tredörrarsvarianten egentligen inget annat än just en leksak. Till ingen nytta.
I dag skryter nästan alla tillverkare av lite sportigare bilar med att de flängt runt på den klassiska racerbanan Nürburgring, utan att det egentligen haft någon som helst inverkan på själva utvecklingsarbetet. Men Opels hemstad Rüsselsheim ligger nästan granne med banan och testförarna från OPC är flitiga gäster, så det finns täckning för namnet "Nürburgring Edition". OPC lär ha spenderat över 50 dagar på "Ringen" innan den här bilen fick OK-stämpel.
I standardutrustningen ingår ett interaktivt IDS-chassi med antisladd, antispinn och elektronisk stötdämparkontroll.
Om nu någon svensk Opel-fantast ändå skulle vilja ha en sådan här bil, trots att den alltså inte finns att köpa här, så satsa på en Astra 2,0 Turbo GTC - den har exakt samma prestanda. Lite plast- och tejpbitar går ju att klistra på efteråt.