Naturligt mode...

Just nu pågår Stockholm Fashion Week där kollektionsnyheterna för vår/sommar 2012 presenteras. Runt om i staden arrangeras mässor, utställningar och modevisningar.Vid Stockholms modecenter i Järla finns nära två hundra leverantörer som ska möta köparna. En av utställarna är Eva Rosén från Norrköping.- Modeveckorna är helt nödvändiga för oss modeagenturer, säger hon.

Foto: Christer Sandberg

STOCKHOLM2011-08-11 03:00

Förra veckan var hon på modeveckan i Köpenhamn och efter Stockholm väntar Göteborg. Eva Rosén är agent för fyra varumärken, det är modeskapare som finns i Holland, Enköping, Karlstad och Danmark. Just danska varumärken ser man många på modeveckan.

- Jo, danskarna är duktiga och ligger långt framme, bekräftar Eva Rosén.

Naturligt
Det danska märket Two Danes har hon varit generalagent för i sjutton år. De märken hon arbetar med har en sak gemensam; det är alltid naturmaterial i kollektionerna. Ofta bomull givetvis, men också till exempel siden, hampa, lin och bambu.

- Det är en livsinställning för mig, det finns en tanke bakom att det inte är syntet i plaggen, säger hon.

Hade egen butik
Att Eva Rosén är agent för de här varumärkena innebär att det bara är hon som får ta emot beställningar till butikerna i Sverige. Det är precis just det som händer under modeveckan. De som driver butikerna går runt bland utställarna, granskar kollektionerna och gör upp affärer.

I augusti-september görs beställningar för nästa vår och sommar och i februari-mars till höst och vinter. Att ha Norrköping som bas fungerar utmärkt, man måste inte finnas i Stockholm.

- Nej, jag har showroom hemma i nästa vecka, då reser inköpare långt ifrån för att komma hem till mig i Norrköping för att se vad jag har i år.

Eva Rosén är textilutbildad och hade butiken Lady Large i Linköping i femton år. En av de första i landet med damkläder i stora storlekar, en butik som inte finns kvar. Däremot finns nischen kvar, några av klädskaparna som Eva Rosén samarbetar med nu gör plagg i stora storlekar.

Fyra månader
Att driva en modeagentur är ett säsongsarbete, fyra intensiva månader; augusti-september och februari-mars. Däremellan är det alltså ganska lugnt. Då har Eva Rosén ett annat arbete. Hon är drömterapeut. Genom att tyda sina klienters drömmar kan hon hjälpa dem, menar hon.

Men just nu finns det inte tid till att tyda drömmar. Nu är det högsäsong för en modeagent, och det är många som vill se vad som är på gång till våren och sommaren 2012.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om